Cheek valloitti jäähallit!

Cheekin Alpha Omega-jäähallikiertue on kokoluokkansa ensimmäinen Suomessa, joten kaikkea on enemmän kuin koskaan: laitteistoa, rekka-autoja, työvoimaa - ja yleisöä. Akun Tehdas toimitti kiertueen valo-, ääni- ja videotekniikan asiakkaan tiukkojen vaatimusten mukaan. Vaatimuslistan kärjestä löytyvät DiGiCon miksausjärjestelmät.

"Rental-alan yrityksenä teemme investointipäätökset sen pohjalta mitä asiakkaat haluavat, jotta voimme tarjota laitteita, joilla tykkäämme työskennellä. Eli tavallaan asiakas tekee valinnat, me hankimme ja tarjoamme", Akun Tehtaan Olavi Köykkä kertoo marssijärjestyksestä.

Hankintapäätöstä helpotti tässä kohdin se, että DiGiCo on tunnetusti raiderien kärkipäässä ja ammattilaisten korkealle arvostama, joten laitteet eivät taatusti jää kiertueen jälkeen varastoon pölyttymään.

Akun Tehdas omistaa jo ennestään tukun DiGiCon mikserimalleja, minkä lisäksi yritys on yhteistyöhakuisuudessaan rental-kentän edelläkävijöitä. Cheekin kiertueen pöydistä kookkaampi on itse asiassa Tampereen Työväen Teatterin investointi. TTT aikaisti ensi syksyn megamusikaaliin tulevaa hankintaansa puolisen vuotta, jotta järeä SD7 saatiin Akun Tehtaan välityksellä käyttöön Cheekin kiertueelle.

Askelmerkit kohdalleen

Kiertueen koreografia lavan takana on vähintään yhtä hiottua kuin lavalla. Kahdeksan rekan kuljettaman laitteiston pystytys vaatii tarkkaa ajoitusta, jotta massiivinen kalusto saadaan soimaan ajallaan joka ilta eri kaupungissa. Kiertue työllistää lähes 60 ammattilaisen lisäksi joukoittain paikallisia apuvoimia.

Köykän oma tehtävä järjestelmäteknikkona on varmistaa, että salimiksaaja Tero Arnbergin tekemät taiteelliset valinnat DiGiCo SD10:n ääressä välittyvät katsomoon jokaiselle penkille samanlaisena. Siksi yleisökaiutinjärjestelmä mallinnetaan tietokoneavusteisesti joka iltaa varten erikseen.

"Mittaan hallin muodon ja etäisyydet laserilla, piirrän mallinnuskuvan, laitan äänentoiston kuvan paikalleen ja valvon lopuksi, että mekaaninen asennus toteutuu suunnitelman mukaan. Jos
kaiutin osoittaa väärään paikkaan sitä on sähköisesti mahdoton korjata!"

Ruuhkaa kanavilla

Cheekin äänivastaava Karri Soilamo kertoo, että tämän kaltaisen tuotannon toteuttaminen vaatii "aika monen kuukauden" suunnittelua, esituotantoa ja harjoittelua.

Keikalla Soilamo hoitaa monitorimiksausta, joka on tällä kiertueella jotain muuta kuin pelkkää esiintyjien kuuntelusta huolehtimista. Soilama kuvailee monitorimikseriään puhelinkeskukseksi, jonka kautta artistit ja soittajat, ääni- ja soitinteknikot, laser- ja pyromiehet sekä muu tuotantoväki pystyy kommunikoimaan keskenään. Pelkästään esiintyjien viestintätarpeisiin lavalla on sylillinen mikrofoneja, jotka ovat yleisön suuntaan mykkiä, mutta pakkosyötöllä monitorimiksaajan korviin.

Tarvitaan siis laiteet, joissa on riittävästi kapasiteettiä. Soilamon käyttämässä SD7:ssä tulokanavia on noin 70 ja lähtöjä lähes 60, eli täyttä on SD-Rackin lisäksi myös pöydän lokaaliliitännöissä.

Soilamo tiivistää, että kun tehdään näin isoa show’ta näin tiukalla aikataululla, kannattaa valita vain sellaisia työkaluja, joihin uskaltaa luottaa täy-sillä. Kiertueen alkupuoliskon hirmupakkasetkaan eivät äänijärjestelmää hyydyttäneet.

"DiGiCo on niin vakaa, että muilla merkeillä saattaa mennä vielä pitkään ennen kuin esimerkkisi softapuoli on samalla viivalla. DiGiCoon pystyy nojaamaan ilman pelkoa siitä, päästäänkö tänään maaliin vai ei."

Kuvat: Audico