Lumen hohtoa aavikolla

Lokakuun alussa avautuneesta Dubain maailmannäyttelystä kehkeytyi koronasta johtuen yksi työläimpiä ja kalleimpia koko tapahtuman historiassa. Se on iso keikka myös Audico Systemsille, joka vastaa Suomen Lumi-paviljongin AV-tekniikasta ja näyttelyrakenteista.

Suomen Dubai-projektin pääkomissaari Severi Keinälä on kerännyt kokemusta jo edellisen, Kazakstanin Astanassa järjestetyn maailmannäyttelyn vetämisestä. Nyt hän vastaa Dubain näyttelyn valmistelusta, toteuttamisesta sekä Suomen paviljongin toiminnasta.

Vaikka miljardiluokan Expon siirto vuodella eteenpäin on ensimmäinen kerta maailmannäyttelyiden historiassa, suurtapahtumien sektorilla on toki nähty pahempaakin. Keinälä muistuttaa, ettei käynyt läheskään niin karusti kuin vuoden 1940 Helsingin kesäolympialaisille, jotka jouduttiin sodan alta siirtämään kokonaan uudelle kymmenluvulle.

Mutta pitkähköistä aikajänteistä nytkin puhutaan. Dubain suunnittelu alkoi jo edellisen maailmannäyttelyn päätyttyä, vuonna 2018. Arabiemiraateissa järjestettävän Expon lähtökohtana oli autio hiekkakenttä, jonka reunalle isännät lupasivat sähköä ja vettä.

”Kaikki muu aavikon hiekalta ylös on rakennettu näyttelyyn osallistuvien maiden toimesta”, Keinälä kuvailee lähtöasetelmaa.

Suomen paviljongin rakennuksen tyylin, muodot ja ratkaisut loihti JKMM Arkkitehdit. Itse näyttelyn puolestaan suunnitteli neljän yrityksen Symbiosis-yhteenliittymä, johon kuuluu Audicon tontilta katsoen tärkeimpänä AV-suunnittelusta vastannut Sun Effects. Lumi-paviljonki vertautuu kooltaan lähes Kiasman taidemuseoon.

Terveisiä onnenmaasta

Suunnittelun kaksi päätavoitetta ovat Suomi-brändin promotointi ja partneriyritysten liiketoiminnan edistäminen.

”Maailmannäyttelyiden osallistujia ovat ensi kädessä valtiot, joilla voi olla partnereinaan yrityksiä. Meillä on niitä saatu mukaan toistasataa”, Keinälä taustoittaa.

Jotta kahdensadan maan joukosta pystyy erottautumaan, teemojen pitää löytää globaalia vastakaikua. Suomen näyttelyssä korostetaan maabrändimme eri elementtejä korkeatasoisesta koulutusviennistä aina suomalaiseen hissiteknologiaan.

”Suomi on valittu monta kertaa maailman onnellisimmaksi maaksi. Siitä ajatuksesta kasvoi teemamme ’Sharing Future Happiness’, joka nostaa esiin seikkoja, jotka tekevät meistä suomalaisista onnellisia, kuten demokratia, koulutus, terveydenhuolto ja yritystemme kehittämät teknologiat.”

Lumi-paviljonkia kiertävässä ledinäyttöjen yli 50 metriä pitkässä nauhassa esitellään Suomen tarinaa videomuodossa, ja revontuliverhojen sävyt mukailevat videon värimaailmoja sitoen sadan yrityksen maanäyttelyn yhdeksi kokonaisuudeksi.

Kyseistä dubailaisen yrityksen toimittamaa screeniä lukuun ottamatta kaiken Suomen paviljongissa nähtävän AV-teknologian toimituksista ja -asennuksista sekä käyttöönotosta ja koulutuksesta vastaa Audico – ja sen alihankkijana näyttelyrakenteiden osalta Goljat Finland.

Puolen vuoden show

Audico Systems toteutti Suomen paviljongin AV-järjestelmät ja niihin liittyvät tekniset ratkaisut Sun Effectsin Tiiti Hynnisen suunnitelmien pohjalta. AV-pakettiin kuuluvat muun muassa valo-ohjaukset, keskitetty DSP ja logiikkaprosessorit.

”Koko ääni- ja ohjauspuoli rakennettiin QSC:n päälle. Oli järkevintä niputtaa ohjaus yhteen, jolloin kaikki on samassa verkossa, jota saadaan valvottua etänä ja keskitetysti Suomesta käsin. Jos ’siellä kaukana’ tapahtuisi jotain, ja tarvitaan apua, niin pystytään reagoimaan heti”, Audicon teknologiajohtaja Santtu Sipilä taustoittaa.

Projektin myynnistä ja valvonnasta Suomen päässä vastannut Sipilä tähdentää, että järjestelmiä valittaessa on olennaista tajuta, että asetetut vaatimukset ovat toista luokkaa kuin laitteilla, joilla ajetaan yhden illan show, sitten sammutetaan ja puretaan roudauslaatikoihin.

”Tämä show pyörii puoli vuotta, ja kaiken pitäisi pysyä pystyssä sen ajan jopa ilman valvontaa. Suinkaan kaikkia markkinoilla olevia laitteita ei on suunniteltu ja testattu niin, että ne varmasti pysyvät”, Sipilä tietää.

Ehjä kokonaisuus

Maapaviljongin keskeinen ero messuhalliin on se, ettei jokainen näytteilleasettaja voi pelata vain omaa peliään muista piittaamatta. Tällöin kokonaisuus ei toimisi.

”Business Finland ja Sun Effects loivat raamit, joiden sisällä kaikkien tuli pysyä – ettei käy niin, että jokainen laittaa ständillään yhtä aikaa soimaan eri rokkibiisin kuin naapuriständillä”, Sipilä heittää esimerkin.

Alkuperäisiä suunnitelmia ja lopullista toteutusta yhteensovitettaessa ei selvitty ilman muutoksia. Toimituskokonaisuutta jouduttiin tarkentamaan siksikin, että projekti venähti vuodella pitkäksi. Sehän on AV-maailmassa pieni ikuisuus.

”Suunnitelmat oli tehty aiempaan tapahtumaan, ja välillä näyttelyorganisaatio pantiin kiinni. Kun sitten lähdettiin tekemään hankintoja ostoslistan mukaan, kaikkea ei ollut välttämättä saatavilla, koska niitä ei esimerkiksi enää valmistettu.”

Yllätyksiä tarjolla

Messurakentamiseen erikoistunut Audicon yhteistyökumppani Goljat Finland toteutti Sasu Rissasen johdolla näyttelyn rakenneasiat ja kalusteet, paviljongin katossa lepattaviin revontuliverhoihin asti. Paljon rakennettiin valmiiksi Suomessa, mutta paikan päälläkin asennustöiden parissa arabialaisessa kesähelteessä huhki tusinan vahvuinen suomalaistiimi, josta puolet audicolaisia ja toinen puoli Goljatilta. Valosuuntaukset ja muut viimeistelyt tehtiin pienemmällä porukalla lähempänä näyttelyn avajaisia.

”Oli tosiaan haastavaa jo yksistään ilmasto-olosuhteiden takia”, vahvistaa Audicon projektipäällikkönä Dubaissa työskennellyt Mika Nyberg.

”Sisätiloihin saatiin asennusvaiheessa hiljalleen ilmastointia, mutta tavara tuli kohteeseen 40 jalan merikonteissa, ja kun meni kiehuvaa konttia purkamaan, oltiin kuin löylyissä. Jonkun verran oli muutenkin ulkotöitä, tehtiin muun muassa kaidevaloja ja ulkokaiuttimia. Piti katsoa tarkkaan mistä päin aurinko kulloinkin paistaa, että työskennellään varmasti aina varjon puolella.”

Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin – vaikka monenlaisia haasteita matkan varrella riittikin.

”Esimerkiksi datalinjat jouduttiin teettämään uusiksi, koska ne oli päätetty väärin. Työkulttuuri ylipäätään oli siellä aika erilainen, kuin mihin on totuttu”, Nyberg harmittelee.

Sipilä toteaa, että ulkomaan projektit tuovat aina haasteensa, paikallisesta byrokratiasta alkaen. Tällöin tärkeintä on, että tekijät ovat asennoituneet niin, että ongelmat täytyy ratkaista.

”Ja ne ratkaistiin, mistä kuuluu iso kiitos koko tiimille”, Sipilä hymyilee.

”Saatettiin olettaa, että yllätyksiä tulee, ja oltiin tehty riskianalyysit siitä, mikä on minkäkin muutoksen todennäköisyys. Ja silti tulee sellaista, mihin ei osaa varautua. Esimerkiksi pätevien ripustajiemme henkilönostinlupakortit eivät Arabiemiraateissa viranomaisille kelvanneetkaan, ja heidät pantiin siellä ’kertauskurssille’, ennen kuin päästettiin töihin”, Sipilä ihmettelee.

Kaikkiaan Dubain Expo-alue oli rakennusvaiheessa valtava työmaa – pitää muistaa, että Suomi on vain yksi kahdestasadasta osallistujamaasta, joista kaikilla oli vastaava rakennus- ja asennusprojekti käynnissä. Nybergin mukaan lopputulos on kuitenkin silmää hivelevä.

”Alue kokonaisuudessaan on huikea näky – varsinkin illalla, jolloin kaikki valotekniikka pääsee hyvin esille. Myös Suomen paviljonki erottuu hyvin muista. Sen muoto on selkeä ja puupinnat kauniita, kokonaisuus revontulineen on yhtenäinen ja rauhallisen oloinen.”

Audicon Sipilä ja Nyberg kiittelevät kumppaniyrityksiä sekä erityisesti Severi Keinälää ja Business Finlandin väkeä joustavasta yhteistyöstä.

”Kaikkien kanssa on ollut miellyttävää työskennellä. Ollaan pidetty toisiamme ajan tasalla, jos projektiin on tullut esimerkiksi yllätyksiä ulkopuolelta. Jos jokin asia on pitänyt hoitaa nopeasti, ollaan uskallettu vaivata toisiamme viikonloppuisin – ja joskus öisinkin.”

Oppia ja haasteita

Dubain maailmannäyttelyn odotettujen avajaisten alla myöskään Business Finlandin Severi Keinälä ei kätke tyytyväisyyttään, mitä tulee Audico-yhteistyöhön.

”Audicon kaltainen suomalainen AV-kumppani teki meidän kaikkien elämän helpommaksi. Jos sovittiin jotain – vaikka ilman allekirjoitettua sopimusta – se piti aina. Ei tuommoinen ole maailmalla kovinkaan yleistä, sen sijaan suomalaiselta raskaan sarjan ammattilaisyritykseltä sitä voi odottaa”, Keinälä kiittelee.

Luotettavuuden ja laadun lisäksi Keinälä arvostaa Audicon toiminnassa täsmällisyyttä: asiat on tehty ja tavarat on toimitettu silloin, kuin ne on luvattu.

”Audicon menestyksen salaisuuksiin kuuluu osaamisen lisäksi kyky reagoida muuttuviin tarpeisiin”, Keinälä jatkaa tähdentäen, että tämän suuruusluokan projekteissa on muuttujia, joista kaikkia ei pysty ennustamaan.

Keinälästä on ollut ilo seurata Audicon ja suunnittelijayrityksien yhteistyötä.

”Toiminta on ollut kaikkien välillä joustavaa. Lopputuloshan rakentuu Symbiosis-ryhmän suunnittelusta sekä Audicon ja Goljatin erinomaisesta toteutuksesta. Kyllä hyvänkin suunnittelun pystyy toteutusvaiheessa helposti ryssimään, jos ei piittaa yksityiskohdista”, Keinälä tietää.

”Oma filosofiani on, että jokaisena päivänä pitää oppia jotain uutta. Tällaiset projektit, jos mitkä, antavat siihen mahdollisuuden. Tämä on ollut todella haastavaa. Koronatilanteen välittömistä ja välillistä vaikutuksista johtuen kaikkien on pitänyt olla kykeneviä arvioimaan asioita joka päivä uudelleen.”

Vaikka hiekalta aloitettiin, Keinälä ei usko että Dubain Expo-alue palaa puolen vuoden päästä tuulen tuivertamaksi aavikoksi.

”Ainakin Lumi-paviljonki tulee jäämään paikalleen muutamaksi vuodeksi. Jää nähtäväksi, mitä sen jälkeen. Pidetään mielessä, miten kävi aikoinaan Eiffel-tornille”, Keinälä hymähtää. Pariisin maailmannäyttelyn vetonaulaksi vuonna 1889 rakennettu tilapäinen torni seisoo kaupungin maamerkkinä edelleen.

Mutkien kautta maaliin

Suomen paviljongin AV-tekniikan toteuttajaksi valikoitui Audico, joskin siihen päädyttiin mutkien kautta.

”Olimme hyvin tyytyväisiä Audicon tarjouksiin jo ensimmäisellä kierroksella, jolloin se voittikin näyttelyarkkitehtuurin rakentamista koskevan osion”, pääkomissaari Severi Keinälä toteaa.

AV-urakoissa Audico jäi kakkoseksi kiinalaiselle toimijalle, joka joutui kuitenkin myöhemmin vetäytymään, koska sen toteutuksessa ilmeni epäsuhtaa tehtyyn tarjoukseen nähden. Ja yhtäkkiä ilmassa oli useita palloja yhtä aikaa jo toistamiseen. Keinälä on kiitollinen, että Audico sai niistä kopin.

Audicon voitto AV:n osalta uusintakierroksella oli hänen mielestään todellinen onnenkantamoinen.

”Koska tarjouskilpailu oli maailmanlaajuinen, me emme saaneet suosia suomalaista – mutta totta kai se lisää valtavasti yhteisymmärrystä ja ketteryyttä, kun koko suunnittelu- ja toteutustiimi tulikin lopulta Suomesta.”

170 vuotta Expoja

Kaikkien aikojen ensimmäinen maailmannäyttely järjestettiin Lontoossa 1800-luvun puolivälissä, minkä jälkeen maailmannäyttelyitä on järjestetty yli 100 kertaa yli 20 maassa. Kansainvälisen tapahtumakonseptin puitteissa osallistujamaat esittelevät muun muassa teknologisia, taloudellisia ja taiteellisia saavutuksiaan. Edellisen kerran maailmannäyttely pidettiin neljä vuotta sitten Kazakstanissa.

Syksylle 2020 aikataulutettu Dubai Expo 2020 jouduttiin siirtämään vuodella eteenpäin koronapandemian vuoksi. Maailmannäyttely avautuu 1. lokakuuta 2021, ja se suljetaan maaliskuun 2022 lopussa.

Puolen vuoden megatapahtuman kokonaisbudjetti on kahdeksan miljardia dollaria, ja Expo-alueen mittakaava vastaa Helsingin keskustaa. Näyttelyyn osallistuu liki 200 maata, ja tapahtumaan odotetaan miljoonia kävijöitä.

Suomen näyttelyyn osallistuu satakunta yritystä Business Finlandin johdolla. Noin 2000 kerrosneliömetrin kokoinen Suomen Lumi-paviljonki tarjoaa puitteet yrityksien vahvuuksien esittelyyn ja vienninedistämiseen. Suomi on budjetoinut tapahtumaan noin 10 miljoonaa euroa, josta yritykset itse maksavat puolet. Yrityksissä nähdään, että osallistuminen Expoon edistää kansainvälistymistä sekä tarjoaa mahdollisuuksia globaaliin kasvuun. Valtiollisen tason tavoitteena on lisätä Suomen näkyvyyttä ja vahvistaa positiivista maakuvaa.

Valkopintaisen Lumi-paviljongin pääteema on ”Sharing Future Happiness”, ja sen alateemoina kiertotalous, kestävä kehitys ja innovaatiot. Sisäänkäynnin luona sijaitsevat graniittikoristellut ”järvet" ja sisällä paviljongissa kävijää kohtaa näyttävä, puupintainen ”Kuru”, joka on seesteinen keidas keskellä maailmannäyttely hälinää. Paviljongin teknologisiin erikoisuuksiin kuuluvat esimerkiksi ilman käyttäjän kosketusta toimivat Kone Oy:n hissit ja liukuovet.

Paviljongin rakennustyöt keskeytettiin Expon siirtymisen vuoksi puoleksi vuodeksi ja käynnistettiin uudestaan keväällä 2021. Varsinainen näyttelyn rakentaminen ja kalustaminen starttasi kesän aikana. Audicon vastuulla olleiden AV-puolen toimitusten ja asennusten osuus oli projektin viimeisiä vaiheita.