Joulupukkiakin tunnetumman suomalaisuuden ikonin, Eppu Normaalin, saliäänestä vastaava miksaaja Mikko Engberg tutustui DiGiCoon, kun SD9 tuli markkinoille. Ja tykästyi.

”SD9 ehti palvella pitkään ja luotettavasti, tein sillä jo Eppujakin tovin”, Engberg avaa.

Isompi pöytä oli kuitenkin kangastellut mielessä jo jonkin aikaa, hankintapäätöksen sinetöi lopulta Eppujen erittäin kiireiseksi muodostuva kesä 2019, johon kasautui lopulta monta kymmentä keikkaa.

”Halusin pöytään enemmän tiettyjä ominaisuuksia, esimerkiksi kaksi isoa näyttöä vakiona oli minulle tärkeää. Ja DiGiCo merkkinä oli ainoa mahdollinen, koska se on minulle nopein, luotettavin ja tutuin työkalu.”

On sanomattakin selvää, että DiGiCo SD12 täytti Engbergin tiukat kriteerit, ja meni hankintaan saman tien. Engbergiä on DiGiCossa alusta pitäen viehättänyt helppo ja looginen käyttöliittymä, joka taipuu joustavasti käyttäjän tahtoon eikä aseta rajoitteita pinnanmuokkaukseen. Eppujen keikkailu tapahtuu jokseenkin irrallaan Akun Tehtaasta, ja esimerkiksi bändin käyttämä FOH-kalusto tulee siksi Engbergin kautta.

Engbergin työpari, Eppujen monitorimiksaaja Antti Salminen lienee bändin teknisestä henkilökunnasta ainoa Tehtaan vakituinen työntekijä. Kesä oli todella kiivastahtinen, keikkoja Eppujen kanssa tehtiin noin neljäkymmentä.

”DiGiCo ei pettänyt kertaakaan. Ja siksi sitä käytänkin, että siihen uskaltaa luottaa. Minulla ei ole merkistä yhtään omakohtaista kauhukokemusta. Taitaa olla niin, että jos DiGiCoon tulee häikkää, syyksi paljastuu yleensä käyttäjävirhe”, Engberg arvioi.

Telkkari vaatii kanavia

Keväällä julkaistun Firmware-päivityksen myötä SD12:n saa halutessaan jopa 96:lla tulokanavalla, mutta Engbergille on riittänyt vakiona toimitettava 72:n inputin kanavakapasiteetti.

”Eput on vanhan liiton bändi, jolla ei ole koneita, klikkejä eikä HD-raitoja, joten tulokanavien määrä jää itse asiassa alle kolmenkymmenen.”

Eppu Normaali ei ole salimiksaajaa ympärivuotisesti työllistävä bändi, vaikka onkin ollut viime aikoina hyvin aktiivinen. Väliaikoina Engbergin pitävät kiireisenä valtakunnan suosituimmat tv:n musiikkiohjelmat, kuten Tanssii tähtien kanssa, SuomiLOVE ja Voice of Finland. Ja TV-tuotantojen liveäänessä inputtien määrä tuntuu kasvavan kausi kaudelta.

”Jos teen telkkaria jatkossakin omalla kalustolla, joudun varmaan päivittämään SD12:n 96-kanavaiseksi”, Engberg laskeskelee. ”Jos tv:ssä on käytössä omat kamat, pöytä on tietysti SD12, ja jos kamat tulevat tuotantoyhtiön kautta pyydän aina DiGiCoa. Kaikkia näitä sarjoja olen saanut DiGiColla tehdäkin. Onneksi tuotantoyhtiöt ymmärtävät nykyään kunnioittaa sitä, että ammattilaiset saavat käyttöönsä työkalut, joilla tietävät saavansa aikaan parhainta jälkeä.”

Laatua ja lisukkeita

Engberg kertoo, että yksi tärkeä lisäsyy kaluston päivitykseen varsinaisen tiskin lisäksi oli räkki.

”Vaikuttaa siltä, että ensimmäisen sukupolven D-pikkuräkkiin verrattuna esimerkiksi etuasteet D2-Rackissa ovat kertaluokkaa parempia.”

Engbergin DiGiCo-kattaukseen kuuluu yksi D2-Rack varustettuna 48 analogisella tulolla ja 24 lähdöllä. Lähtöpuolta toisin sanoen kasvatettiin kahdeksan kanavan kortilla, jotta järjestelmästä saatiin käyttökelpoisempi esimerkiksi monitorimiksaukseen. Räkissä on myös AES-kortti, jonka avulla FOH-mikserin syötöt voidaan ajaa PA-päätteille digitaalisesti. SD12:sta löytyy myös 12 sisäänrakennettua efektilaitetta, ja uuden tiskin myötä Engbergin FOH:issa ei enää diivailla analogikompuroilla tai hifistellä ulkoisilla plugarimyllyillä, vaan kaikki dynamiikanhallinta ja efektit kaikuja myöten kaivetaan DiGiCosta.

Engbergille pöytä itsessään tarjoaa riittävästi vääntöä ja laatua kaikkeen efektiprosessointiin. Samalla tulee minimoitua riskit.

”Haluan järjestelmästä niin vakaan kuin mahdollista, ja minulla on hieman huonoja kokemuksia pöydän ulkopuolisista myllyistä, joten en halua enää etupäähän ulkoista rautaa.”

Engberg kiittelee kahdella 15-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun tiskin käyttäjälähtöistä ergonomiaa. SD12:n takapaneelin tarjoamista monipuolisista lisäulottuvuuksista mainittakoon kaksi MADI-porttia ja DMI-paikkaa. TV-tuotantoja varten Engberg täyttikin yhden paikoista AMM-automaattimiksauskortilla, josta on ollut verrattomasti apua puheosuuksiin, joita on perinteisesti ajeltu Duganin Automixerillä.

”DiGiColla on asiaan nyt oma ratkaisu, joka on minulla ensimmäistä kertaa käytössä parhaillaan Voice of Finlandissa, ja tuntuu toimivan!”

Kun Engberg on hoitanut syksyn TV-ruuhkan alta pois, hän jatkaa SD12:n ja Eppu Normaalin kanssa tien päälle.

Marras-joulukuussa Eput astuvat jälleen monille esiintymisareenoille Kuopio-hallista Hämeenlinnan Verkatehtaalle. Eppu Normaalin kiireinen keikkavuosi päättyy itsenäisyyspäivän jälkeen Myyrmäki-halliin, jossa bändi nähdään pääesiintyjänä ”Vantaan suurimmat pikkujoulut” -festivaaleilla.