Ulospäin talo on pelkkää lasia ja terästä. Sen Länsiväylän puoleinen siipi on laitettu uuteen uskoon Fortumia varten. Tämä on Nokian entinen päärakennus sen maineen päiviltä.

Tunnelma sähköistyy ja näköaistini terävöityy, kun siirryn valoisasta aulasta hämärään ovaalinmuotoiseen tilaan. Upouusi kaarevaseinäinen huone on nimeltään Showroom.

”Me kerromme tässä huoneessa yrityksen tarinaa. Videoilla ja uusilla teknologisilla välineillä esittelemme erilaisia energiantuotantomuotoja ja näytämme somefeediä ledinäytöillä. Jatkuva syöte kertoo missä kaikessa olemme mukana ja mitä meistä puhutaan maailmalla”, kertoo Fortumin brand manager Tarja Hänninen.

Esittelyhuoneen sisustus hivelee silmiä kaikella tekniikallaan. Hänninen näyttää kuinka huoneen katon värin voi hetkessä muuttaa tunnelmasta toiseen. Kuvaseinillä juoksee yrityksen tuotantodataa. Päänäytöllä – joka on 12 neliömetrin kokoinen – esitellään energia-alan megatrendejä ja kerrotaan esimerkiksi digitalisaatiosta, kaupungistumisesta ja ilmastonmuutoksesta.

Vesiputousseinämän vierestä nappaan virtuaalilasit päähäni ja uppoudun keskelle upeita 360°-videoita. Seikkailen aurinkovoimalassa Intiassa, tuulivoimalassa Norjassa ja vesivoimalassa Ruotsissa. Interaktiivinen PufferSphere-pallo herää eloon, kun kosketan sitä. Värikäs karttapallo näyttää havainnollisesti missä maapallolla on sähköä käytössä ja kuinka merivirtojen ja tuulten reitit kulkevat.

”Taloon tulevat vieraat voivat käydä katsomassa huonetta omin päin tai sitten järjestämme ohjatun kierroksen. Pidämme Showroomissa monenlaisia tilaisuuksia. Ihmiset ovat vaikuttuneet, koska tekniikka on täällä näyttävää ja äänet kuulostavat voimakkailta ja tulevat eri suunnista. Kun talon omat työntekijät tai vieraamme järjestävät täällä presentaation, he saavat liitettyä omat laitteensa helposti huoneen kuva- ja äänijärjestelmiin”, Tarja Hänninen kiittelee.

Langattomaan suuntaan

Fortumin service manager Kari Juhani Innanen sanoo, että yhteispeli kolmen yrityksen kesken toimi saumattomasti mittavassa AV-operaatiossa. Granlund Oy suunnitteli AV-tekniikan uudistamisen ja sen jälkeen kilpailutti urakan. Audico Systems sitten toimitti ja asensi valtaosan laitteista Keilaniemeen.

Uutta tekniikkaa – kuten isoja näyttöjä, LED-seiniä, kosketusnäyttöjä, langattomia kuvansiirtojärjestelmiä, kaiuttimia ja mikrofoneja – tarvittiin Showroomin lisäksi yli 50 neuvotteluhuoneeseen, boardroomiin, toimitusjohtajan neuvotteluhuoneeseen, auditorioon, co-creation -tilaan ja moniin muihin paikkoihin.

”Audicolla oli selkeä näkemys, millä tekniikalla meidän vaatimukset voidaan toteuttaa ja he tiesivät, mitkä ovat alan viimeisimmät trendit. Audico toimi proaktiivisesti ja tarjosi tarvittaessa innokkaasti vaihtoehtoja. Annoimme vastuulliselle toimijalle lopulta isomman siivun toimituksista kuin alunperin oli tarkoitus”, Innanen kertoo.

”Hyvä AV-toimittaja tekee sen mistä on sovittu, pysyy aikatauluissa ja pitää kustannuksista kiinni. Audico teki juuri näin, joten valitsimme kumppanin täysin oikein”, Kari Juhani Innanen summaa.

”Maailma on menossa langattomaan suuntaan. Esimerkiksi langattomat laturit ovat jo yleistyneet neukkareissa ja työskentelypisteissä. Odotamme kovasti, että kuvanvälitys muuttuu langattomaksi seuraavaksi. Silloin kuva siirtyy läppäriltä isolle näytölle kätevästi eikä monia eri standardien mukaisia liitinjohtoja enää tarvita”.

Iso muutos henkilökunnalle

Pääkonttorin valmistumisen aikataulu oli tiukka: koko projekti vietiin läpi reilussa puolessa vuodessa. Samalla Fortumilla on toteutettu myös iso yrityskulttuurin muutos ja opeteltu uusia työskentelytapoja. Talon väelle muutto tarkoitti siirtymistä noin kolmasosaan entisistä neliöistä ja samalla luopumista henkilökohtaisista työpisteistä.

Audicon projektinhoitaja Marko Hyvärinen kertoo, että Fortumin keissi oli hyvä näyttö siitä, kuinka he saavat vietyä työn tyylikkäästi maaliin kovan kiireen ja paineen allakin.

”Koko ketju laitetoimituksista kuljetuksiin ja viimeiseen asennukseen asti toimi ilman ongelmia. Työmailla tulee lopussa lähes aina kiire, koska kaikki asiat kasautuvat häntäpäähän. Me pääsemme hommiin vasta, kun viimeiset kalusteet ovat paikoillaan. Olemme kuitenkin tottuneet siihen ja osaamme toimia sen mukaan”, Hyvärinen kuittaa.

KUVAT: Kuvatoimisto Kuvio Oy, Fortum Oyj ja Audico Systems

TEKSTI: Tom Nyman