Marraskuun ensimmäisenä päivänä 2019 auennut Helsinki Outlet on lajissaan ensimmäinen outlet-ostoskylä pääkaupunkiseudulla. “Tämän tyyppistä ostoskeskusta on odotettu jo kauan Helsingin alueelle, sillä suomalainen kuluttaja on hinta- ja laatutietoinen”, kertoo kauppakeskusjohtaja Johanna Haltia. Keskuksen norjalaisella omistajalla, Fortusilla, on pitkä kokemus outlet-maailmoista. Suomessa oikeaa tilaa etsittiin pitkään, kunnes se löytyi Helsingin ja Vantaan rajalta, Lahdenväylän ja Kehä III:n risteyksestä.

Helsinki Outlet toimii Euroopan suurkaupungeista tuttujen outlet-kylien tapaan. Myymälöitä yhdistää jaettu ulkotila, josta pääsee kuhunkin myymälään erikseen oman sisäänkäynnin kautta. Ulkoapäin katsottaessa Outlet on harmaa ja laatikkomainen, mutta sisäpihalta paljastuu vehreä ja tyylikäs ulkokeidas, jossa kasvaa mäntyjä ja kohoaa valotaidetta. Helsinki Outletissa on panostettu asiakasviihtyvyyteen ja kokemuksellisuuteen.

”Erilainen on sana, jota olemme viljelleet paljon suunnitteluvaiheessa”, Haltia kertoo. ”Haluamme tuottaa erilaisen, miellyttävän ja elämyksellisen, ostokokemuksen ihmisille. Skandinaavista linjakkuutta ja tilantuntua eurooppalaisella twistillä!”

Koska Helsinki Outletin hallinnoimat tilat ovat pitkälti ulkona, ei perinteinen kauppakeskusosaaminen riitä sen alihankkijoiden ja urakoitsijoiden kohdalla. ”Partnereidemme tulee pystyä venymään ja ajattelemaan out of the box,” kuvailee Haltia lähtökohtia Helsinki Outletin rakennuttajissa, toimittajissa, asentajissa ja muissa kumppaneissa.

Valotaide viestinnän tukena

Helsinki Outletin ”juttu” on sen viheralueet ja valaistus. Valaistuksen on suunnitellut Lighting Design Collective, ja Audico Systems on toiminut sen teknisenä toteuttajana.

Lighting Design Collectiven Jari Vuorinen kertoo, että Helsinki Outletin perusvalaistus on suunniteltu ohjaamaan asiakaspolkua ja tukemaan keskuksen logoteemaa. ”Tilaaja toivoi välinettä epäsuoraan viestintään ja markkinointiin. Helsinki Outletiin ei haluttu videoscreenejä tai muuta perinteistä av-viestintää, vaan meille heitettiin kysymys, keksittäisiinkö me jotain, joka ajaisi saman asian uudella tapaa.” Lopputuloksena on valotaideteos Moment Magnet.

Päivisin Helsinki Outletin harmaalla pinnalla olevat kupariputket elävät sään mukaan auringonvaloa heijastellen. Myös illalla teos hakee kimmokkeensa ympäristöstään, ja jopa ajankohtaisista tapahtumista, mutta auringonvalon sijaan se hyödyntää silloin näyttävästi visuaalisia keinoja. Kyseessä on eräänlainen Internet Of Things -väline kaupallisessa kontekstissa: ”Teokseen haetaan ja siinä hyödynnetään erilaista dataa. Esimerkiksi tuulen suunta ja nopeus voivat vaikuttaa siihen, mitä teoksessa näkyy. Sitä voi luonnollisesti myös hallinnoida itse, ja kauppakeskus voi reagoida esimerkiksi jääkiekkovoittoon nopeasti Moment Magnetin kautta.” Kiinnostavana Vuorinen näkee myös mahdollisuuden, että voisi kutsua eri videotaiteilijoita toteuttamaan omia teoksiaan Moment Magnetilla Helsinki Outletin kävijöiden iloksi.

Audico Systems toimi hankkeessa LDCn alihankkijana ”Suomessa on vain muutama toimija, joka pystyy tällaisen työn tekemään. Audicon ollessa mukana, tiedetään että homma mene maaliin”, Jari Vuorinen kuvaa yhteistyön taustoja.

LCD on suunnitellut Helsinki Outletin valaistuskonseptin ja ulkonäön, jonka Audicon Tapio Järvinen on kääntänyt teknisesti toteutettavaksi paketiksi. ”Hanke on tehokkaampi ja järkevämpi, kun valosuunnittelija ottaa teknisen kumppanin jo varhaisessa vaiheessa suunnitteluun mukaan. Näin asennus- ja tekninen näkökulma pysyvät koko ajan mielessä ja lopputulos on suunnitelman mukainen, eikä vain jonkinlainen teknisesti mahdollinen versio taiteellisesta ideasta”, Järvinen nostaa esiin. Järvisellä ja LDC:llä on takanaan pitkä yhteinen historia.

Yleisesti ottaen Helsinki Outletin valaistuksen taika on yksityiskohdissa, miettii Tapio Järvinen. ”Se ei ole vain tasaista valoa, vaan kontrasteja. Pyöreitä valokiiloja projisoidaan ohjaamaan katseen huomiota kauniisiin asioihin, kuten istutuksiin.”

Laadukas äänentoisto luo tunnelman

Audico toteutti myös Helsinki Outletin yleisten alueiden eli ulkotilan äänentoiston. Tämä toimeksianto tuli rakennuttajakonsultilta valaistuksesta itsenäisenä työnä. Audico Technologyn puolelta siitä vastasi Jyri Hiltunen avaimet käteen -periaatteella.

Äänentoiston ensisijainen tarkoitus on tarjota taustamusiikki Helsinki Outletin vierailijoille, mutta sitä käytetään myös kuulutuksiin, ja tarvittaessa siihen voitaisiin kytkeä myös äänievakuointijärjestelmä. Lisäksi Helsinki Outletiin toimitettiin siirrettäviä kaiuttimia ja mikrofoneja, joita käytetään keskuksen tapahtumissa.

Jyri Hiltuselle Helsinki Outlet oli erityisen mieluinen projekti: ”Yleensä muut määreet ajavat tilauksissa ohitse, mutta Helsinki Outletista toivottiin ainoastaan hyvää äänenlaatua. Ääneen haluttiin panostaa kunnolla.”

Audicon Tapio Järvinen kokee Helsinki Outletin olevan harvinaisen kaunis ja viihtyisä keskus. Tärkeänä tekijänä onnistumisessa hän pitää sitä, ettei keskukseen ole haettu ainoastaan funktionaalisuutta, vaan sen rinnalla on mietitty myös miltä valitut elementit näyttävät ja millaisen tunnelman ne luovat. ”Aina voi tehdä kahdesta näkökulmasta: käytännöllistä tai kaunista, mutta kumpikaan ei ole toisiaan poissulkeva”, Järvinen muistuttaa.

 

Juttua varten on haastateltu myös rakennutuksesta vastannutta Lassi Välisaloa GSP Group Oy:stä.

Teksti: Heidi Backström

Kuvat: Inspiroiva Creative Oy/Aatu Heikkonen

 

_________________________________________________________________________________________

 

Helsinki Outlet, LDC ja Audico - Moment Magnet -valotaideteos