Suomalaisen liveskenen ykköskastiin rankattu miksaaja Janne Röning on pioneerien joukossa siirtynyt saumattomaan Waves SoundGrid -järjestelmään, jonka keskuksena toimii eMotion LV1 -softamikseriuutuus. Röningin ensikosketus Wavesiin tuli aikoinaan tietysti plugarien kautta.

”Huomasin saavani Wavesin plugareilla pienen PA:n kuulostamaan isommalta kuin se olikaan. Ja ison PA:n sitäkin isommalta!” miksaajamestari muistelee huvittuneena.

Tärkeä tienviitta kohti nykyistä miksauskalustoa oli pitkäaikaisen työnantajan PMMP:n jäähyväiskonsertin dvd:n miksauskeikka, jolloin Röning ihastui Wavesin tuotteisiin peruuttamattomasti.

”Sain Paulan ja Miran äänet soundaamaan rapeammalta kuin koskaan: laulu oli koko ajan kuulijan naamalla, ilman että se tappaa korvat.”

64 stereokanavaa tarjoavan LV1:n tulo markkinoille oli viimeinen niitti, joka paketoi jo aiemmin mahtaviksi tiedetyt DiGiGrid/SoundGrid-tuotteet ehjään nippuun. Chisun kiertueella käyttämänsä suuremman setin LV1:n käyttöpinnan Röning on koostanut 23-tuumaisista monikosketusnäytöistä: kaksi vaakatasoon asennettua on omistettu kanavaliukusäätimille, ja kaksi etuviistoon nostettua kanavakohtaisten plugarien, reititysten ja asetusnäkymien hallintaan.

Näyttöjen alta paljastuu tarvittava voima ja äly, kuten näyttöjä ja mikserisoftaa ohjaava Windows 10 -räkkitietokone sekä ennen kaikkea kaksi SoundGrid Extreme -serveriä mikserin laskentaa ja plugarien dsp:tä varten.

DiGiCon ja Wavesin yhteisyrityksen DiGiGridin i/o-yksiköt lisäävät järjestelmään SD-Rackista tutut huippuluokan etuasteet. Röningillä on lavapäässä kolme yhden unitin IOX-stageboksia, jotka syöttävät pöytään 12 mikkilinjaa kukin.

”Harvoin tulee ’wau!’-fiilistä pelkistä etuasteista, kun kuuntelee settiä ensi kertaa luureista. Näistä tuli!”

Röningin kakkoskattaus on näppärä reissusetti, jossa miksaus hoituu vain yhdellä ruudulla, ja kun prosessorilaatikoistakin saa kompaktimpia vaihtoehtoja, kaiken olennaisen pystyy näin mahduttamaan vaikka lentomatkalle.

Paukut olennaiseen

Vaikka Röning onkin saanut kuulla viime aikoina kollegoiltaan tuottavansa huipputyökaluillaan soundia, joka on ”parempaa kuin muilla” hän muistuttaa, että asiat ovat huonosti, jos soundi on pelkästään miksaajan vastuulla. Sen sijaan jos artistin lähtösoundi lavalta on hyvä sitä on mahdollista parannella – ja puuttua äkisti ilmeneviin ongelmiin.

”Kaikki plugarit eivät ole soundin parantamista, vaan ongelmien ratkaisua varten.”

Siinä kun studioäänittäjä voisi pulman tullen hörppiä kupin kahvia, mietiskellä tovin ja alkaa sitten vaihtaa mikrofoneja, keikalla vastaavaa tilaisuutta ei tule, vaan homma pitää saada haltuun sekunneissa.

”Itse en ole yhtään nörtti vaan ennemminkin kauhuissani tietokoneista mutta päätin, että jos meinaa tehdä miksaushommia tulevaisuudessakin niin tämä on pakko ottaa haltuun.”

Röningille tärkeintä onkin Wavesin helppous ja käyttövarmuus livetilanteissa, sekä korkea suorituskyky – latenssit ovat mitättömät ja vääntöä löytyy serverimallistosta joka tarpeeseen. Esimerkiksi Chisun kiertueohjelmistossa kuullaan huikeita sointimuutoksia matkalla biisistä toiseen, missä Waves on tärkeässä roolissa.

”LV1:n snapshottien avulla pystyn rakentamaan toisistaan täysin poikkeavia äänikuvia eikä tarvitse biisien väleissä turhaan rimpuilla, vaan pystyn keskittymään olennaiseen.”

Onko Wavesin Live-segmentistä siis pelkkää hyvää kerrottavana, entäs varjopuolet?

”On otettava huomioon, että lennosta ei kukaan tämmöisen taakse hyppää, vaan isommat säädöt kannattaa hoitaa ajan kanssa ennen keikkaa tai rundia. Järjestelmän remontointi ei oikein onnistu enää siinä vaiheessa kun kamat ovat bussissa.