KappAhlin menestystarina sai alkunsa yli 60 vuotta sitten. Elettiin 50-luvun alkua, 1953, kun kulkukauppias Per-Olof Ahl keksi idean: antaa kaikille naisille mahdollisuuden olla hyvin pukeutuneita järkevään hintaan, tyylikkäiden päällystakkien avulla. Ahl avaa siis kellaritiloihin Göteborgissa takkikaupan, josta myöhemmin tuli KappAhl, Ahlin lehdissä saaman kutsumanimen mukaan.

Nykyään KappAhl on yksi Pohjoismaiden johtavista muotiketjuista ja heillä on laaja valikoima muotia naisille, miehille ja lapsille. Toiminta-ajatuksena on edelleen tarjota kaikille ihmisille mahdollisuus pukeutua hyvin: itsevarmuutta ja omaa tyyliä muodin kautta. KappAhl haluaakin tarjota laajan valikoiman ja hyvän saatavuuden kestävän kehityksen mukaisen ajattelutavan kautta.

Mallistot luodaan ketjun omassa suunnitteluateljeessa ja kestävää kehitystä tukevaan muotiin panostetaan, jotta tuotteet kunnioittaisivat sekä ihmisiä että ympäristöä. Ketjulla on noin 370 myymälää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa sekä Puolassa. KappAhlissa asioi päivittäin satoja tuhansia asiakkaita – ketjun kivi-jalkamyymälöissä sekä verkossa. Lisäksi ketjulla on miljoonia uskollisia jäseniä kanta-asiakasohjelmassaan.

KappAhl ja Audico

KappAhlin ja Audicon välinen yhteistyö alkoi neljä vuotta sitten. KappAhl oli päättänyt hyödyntää digitaalisia ratkaisuja lippulaivamyymälässään Ruotsin Tukholmassa, Drottninggatanilla. Audiovisuaalisesti haastavaa projektihanketta tuki AV-konsultti ja Audico onnistui täyttämään projektin vaatimukset.

"Tulos oli hyvin onnistunut ja herätti mielenkiinnon konseptin kehittämiselle", kertoo KappAhlin projekti-johtaja Cilla Jansson. Cilla Jansson työskentelee Kapp-Ahlin konseptiosastolla ja on vastuussa muun muassa yhtiön digitaalisista ratkaisuista.

Huolellisen suunnittelun jälkeen seurasi toimeenpanosuunnitelma. Yhteistyö Audicon kanssa viimeisten neljän vuoden aikana on tuottanut tulosta: 30 myymälää on saanut uuden ulkomuodon ja uusia audiovisuaalisia työkaluja asiakkaiden houkuttelemiseksi sekä viihtyvyyden lisäämiseksi. Työlistalla on vielä monta myymälää tulevalle vuodelle. Tämä pitää sekä Audicon asentajat että KappAhlin projektijohtaja Cilla Janssonin kiireisenä.

Vuosien saatossa on digitaalisten työkalujen rooli KappAhlin uudessa myymäläkonseptissa selkeytynyt ja yhteistyö osapuolien välillä tiivistynyt. Audico palvelee KappAhlia myymälöiden suunnitteluvaiheesta aina tekniseen tukeen asti.

Nordstan – digitaalisia näyttöjä ja hieman lisää

Vierailemme KappAhlin vastikään päivitetyssä lippu-laivamyymälässä, Nordstanin kauppakeskuksessa Göte-borgissa. Nordstan on 200 myymälän ja ravintolan kompleksi sekä Ruotsin suurin kauppakeskus liikevaihtoa ja kävijämäärää vertaillessa. Nordstanin myymälä on yksi KappAhlin menestyneimpiä. Se sijaistee myös lähellä Mölndalin pääkonttoria ja on siksi oiva paikka konseptien testaamiseen.

Myymälän julkisivu on saanut uuden raikkaan ilmeen. Puuta, peiliä ja lasipintaa korostetaan viherkasveilla ja elävillä näyttöpinnoilla. Tyylipuhdasta sekä modernia. Myymälä itsessään on tunnelmallinen ja rauhallinen. Näytöt toimivat tarkoituksenmukaisesti inspiraationa ja vahvistavat brändiä sekä brändin tuntumaa.

Audico on toimittanut sisääntulon kulmaan 3,5 x 3,5 metrin kokoisen näytön, joka KappAhlin vahvalla kuva-materiaalilla herättää sisäänkäynnin eloon ja lisää asiakasvirtaa myymälään. Käytävälle suuntautuvat isot ikkunat ovat saaneet myös jotain aivan uutta – läpinäkyviä LED-näyttöjä ensimmäisenä asennuskohteena Pohjois-Euroopassa. Suurin näyttöpinta-ala sijaitsee kassojen yläpuolella. Kuudella 49 tuuman näytöllä luodaan näyttävä visuaalinen ilme myymälään. Myös myymälän toisessa kerroksessa on kassan yhteydessä näyttö, joka matalamman tilan vuoksi on hieman erilainen pitkänkapeassa formaatissaan. Näyttö koostuu kahdesta 88’’ Ultra stretch -näytöstä. Tämän lisäksi myymälöissä on lukuisia eri kokoisia ja muotoisia näyttöjä opasteina sekä tukemassa myyntiä.

Yhteistyö LG:n kanssa on mahdollistanut monen jännittävän ratkaisun testaamisen. Nordstanin lippu-laivamyymälässä kokeillaan myös digitaalista jonotusjärjestelmää näyttöjen kautta. Järjestelmän on toimittanut Qmatic ja Audico on auttanut jonotusnumeroiden näyttämisen integroimisessa. Asiakkaat saavat jonotuslapun joko perinteisessä paperisessa muodossa tai sähköisesti älypuheli-meensa. Jonotusnumerot vaihtuvat näytöillä ja jonotusaikana asiakkaat voivat jatkaa myymälässä liikkumista, kunnes oma jonotusnumero ilmestyy ruudulle ja on aika maksaa ostokset kassaan.

Visuaalisen markkinoinnin uudet kujeet

KappAhlilla on selkeä strategia jokaiselle näytölle. Niitä käytetään asiakkaiden inspiraation lähteenä osastoittain, niillä houkutellaan asiakkaita ajankohtaisten tarjousten kera ja ne toimivat opasteina, jotta asiakkaat löytävät helpommin myymälässä. Kassoilla näytöt antavat asiakkaille lisää tietoa KappAhlin palveluista ja arvoista. Näytöt auttavat myös osastoilla tuotteen valitsemisessa esimerkiksi näyttämällä KappAhlin koko farkkuvalikoiman.

"Tärkeintä on, että on selkeä strategia. Ei kannata innostua liikaa tekniikan suhteen, vaan kannattaa ajatuksella miettiä jokainen yksityiskohta. Myymälät ovat erilaisia ja ne vaihtelevat suuruudeltaan. Tarvitaan tilakohtaisia ratkaisuja ja joissain tapauksissa myös uusia innovaatioita, jotta integraatio toimisi", kertoo Daniel Borg, Audico Ruotsin toimitusjohtaja, joka itse on pidellyt lankoja käsissään Kapp-Ahlin projektissa.

Näyttöjen kaikki sisältö tehdään KappAhlin omalla markkinointiosastolla. KappAhl-tunne välittyy alusta asti. KappAhlilla on oma valokuvausstudio – mainokset sekä kaikki videomateriaali kuvataan itse. Materiaalit saadaan suoraan sovittumaan näytöille.

On olemassa useita eri tapoja käyttää digitaalisia näyttöjä. Kapp-Ahl on onnistunut tässä todella hyvin. Näyttöjen ohjausohjelmisto antaa monia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä on digitaalinen jonotusjärjestelmä otettu käyttöön, mutta monta ideaa odottaa toteutustaan.

Miten tulla maaliin?

KappAhlin konseptiosasto vastaa KappAhlin konseptista ja konsepti-kehityksestä. Osastolla istuvat KappAhlin omat arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat. Osasto vastaa myymälöiden konseptien sekä myymälämateriaalien ja tuotesijoittelun suunnittelusta. KappAhlin kaltainen kunnianhimoinen suunnitelma tarvitsee toimivaa ja vahvaa projektisuunnittelua. Audicon Daniel Borgin mukaan, moni voi ottaa opikseen KappAhlin tavasta johtaa projekteja. Myös KappAhlin henkilöstön panostus projekteihin on tuottanut hyvää tulosta.

"Tunnemme, että KappAhlin henkilöstöllä on intohimo yrityksen ja meidän yhteisiä projekteja kohtaan, ja henkilöstö haluaa osallistua kaikkeen uuteen ja jännittävään. Kiitos tämän innostuksen, kaikki on toiminut hyvin. Kun osallistujat tukevat projekteja, luodaan turvallinen ja toimiva toimitus molemmista suunnista", kuvailee Daniel Borg yhteistyötä.

Monia osapuolia tarvitaan uuden luomiseen ja hyvä yhteistyö tukee lopputulosta. Audiovisuaalisten ratkaisuiden osalta on KappAhl tehnyt valintansa pitkälle tulevaisuuteen.

"Olemme tyytyväisä yhteen kontaktiin, eli meillä on yksi kokonaisratkaisu – näin haluamme asian olevan", vahvistaa Cilla Jansson.

 

TEKSTI JA KUVAT: Audico