Suuren ja kiiltävän lasifasadin taakse on kahteen kerrokseen aseteltu esille yhtiön tuotteita ja innovaatioita kuten kiiltäviä hissikoreja, niiden ohjauspaneeleita ja suuria valurautaisia moottoreita, joilla hissit nousevat ja laskevat. Sisälle rakennukseen näkee jo parkkipaikalta ja saa aavistuksen tilan suuresta koosta. Olemme moottoritien kupeessa Hyvinkään Sveitsin lähellä, jossa sijaitsee KONE People Flow Center.

Showroom eli yrityksen tuotteiden, innovaatioiden ja toimintatapojen esittelyhuone on päivitetty nyt nykyaikaan. Ensimmäinen versio rakennettiin liki 10 vuotta sitten, kun rakennus valmistui. Alemmassa kerroksessa alue on jaettu living-, design-, working, commuting ja keeping cities running -osiin, joissa esitellään kunkin segmentin tuotteita, niiden yksityiskohtia ja tekniikkaa.

”Esittelytiloissamme tuomme tuotteemme, palvelumme ja ratkaisumme asiakkaiden nähtäviksi ja koettaviksi aidon tuntuisessa yhteydessä ja ympäristössä”, kertoo KONEen markkinointi- ja viestintäosaston brand senior specialist Emma Laaksonen.

Tilan hyvä valaistus on sekoitus päivänvaloa ja keinovaloja. Astumme erilaisten automaatio-ovien ja -porttien läpi hisseihin, joita on monenlaisia: läpinäkyviä maisemahissejä ja moderneja led-seinäisiä hissejä, joissa näytetään liikkuvaa kuvaa isolta pinnalta. Oven voi avata tai hissin kutsua valmiiksi älypuhelimen näytöltä. Hisseihin kätketyistä kaiuttimista kuuluu infokuulutuksia tai musiikkia. Tilassa esitellään myös KONEen liukuporraskomponentteja ja automaattiovia.

Toisessa kerroksessa on suuri ja avoin seminaari- ja workshoptila, joka on pitkän lasijulkisivun ansiosta miellyttävän valoisa. Päätysivun täyttää 8,5 metriä leveä ja 2,2 metriä korkea Samsungin LED-seinä, joka mahdollistaa kristallinkirkkaan videokuvan esittämisen päivänvalossakin. Täällä KONE esittelee vierailleen esimerkiksi yhtiön tuotantodataa, historiaa ja tulevaisuuden visioita.

Maailmanlaajuiset markkinat

KONE on Suomen suurimpia yrityksiä, jonka lonkerot ulottuvat joka puolelle maailmaa. Se on yksi maailman johtavista hissien, liukuportaiden ja automaattiovien valmistajista. Huoltobisnes muodostaa ison osan yhtiön 10 miljardin euron liikevaihdosta. KONEella on yli 60 000 työntekijää yli 60 maassa ja sen päämarkkina-alueita ovat Euroopan lisäksi Aasia ja etenkin Kiina. KONEen pääkonttori on Espoon Keilaniemessä.

Hissitehtaan johtaja, KONE Industrialin toimitusjohtaja Janne Kuisma kertoo, että Hyvinkään tehtaalla valmistetaan ns. räätälöityjä eli vaativimpia malleja, esimerkiksi pilvenpiirtäjähissejä.

”Kaupungistuminen, kestävä kehitys ja teknologia ovat liiketoimintamme nykyisiä pääväyliä. Hissimatkaa ei tehdä enää natisevassa rautakorissa, vaan tänä päivänä voimme tarjota aistillisen kokemuksen, jossa on mukana valoa, väriä, ääntä ja tunnelmaa. Matkaan voidaan yhdistää myös informaatiota”, Kuisma kertoo nykyajan hisseistä.

Hissitkin ovat yhä useammin kytketty osaksi internet-verkkoa, jolloin niitä voidaan ohjata, valvoa ja huoltaa etäyhteyden avulla. Viime kesänä KONE sai valmiiksi Särkänniemen Näsinneulan remontin, jossa näköalatornin pikahissit nykyaikaistettiin. KONEen uudet teknologiset keksinnöt, kuten UltraRope -nostoköydet, mahdollistavat hissien turvallisen asentamisen yhä korkeampiin rakennuksiin. Hiilikuituiset köydet säästävät tilaa ja ovat teräsvaijereita kestävämpiä.

Yhteispeliä asiakkaan ja urakoitsijoiden kesken

Audico Systemsin lisäksi KONEen Showroomia urakoi tuusulalainen kalusteratkaisuja tarjoava Nykypuu. KONEen showroomin konseptin ja asiakaskokemuksen on suunnitellut helsinkiläinen suunnittelutoimisto Pentagon Design, joka kehittää KONEen globaalia vierailukokemusta KONEen Brändi- ja viestintätiimin kanssa.

Audicon projektimyyntipäällikkö Olli Karisalmella on pitkä kokemus yhteispelistä usean eri urakoitsijan välillä.

”Tutut yhteistyökumppanit puhaltavat yhteen hiileen, pallottelevat ideoitaan ja samalla oppivat toisiltaan. Lopputulos hiotaan näin huippuunsa. Kun eri urakoitsijat voivat yhdistää voimansa jo suunnittelun alkuvaiheessa, se on yleensä aina tehokkain ratkaisu myös asiakkaalle”, Karisalmi kiittelee projektin osapuolia.

Samsungin LED-seinän lisäksi Audico toimitti ja asensi Showroomiin Genelecin IP-ohjattuja kaiuttimia, jotka mukautuvat eri käyttötarkoituksiin. Esimerkiksi seminaaritilan katsomon päällä on yhdeksän valkoista kaiutinta tarjoamassa pistemäistä ja selkeää äänentoistoa talon vierailijoille. Epsonin projektorit heijastavat kuvaa kaarevalle pinnalle, ja Crestronin ohjausprosessoreilla ja käyttöliittymillä ohjataan tilan kaikkia toimintoja. Osa on ajastettu toimimaan automaattisesti kellonaikojen mukaan ja osa käynnistetään KONEen tarpeisiin räätälöidyistä kosketuspaneeleista.

”Meillä on Audicon kanssa monivuotinen yhteistyökumppanuus takana. Oli taas selvä etu, että meidän tilamme, tapamme ja tarpeemme – koko yrityskulttuurimme on ennestään tuttua urakoitsijalle. Se tekee yhteistyöstä vaivatonta. Olemme oikein tyytyväisiä heidän ratkaisuihinsa”, Emma Laaksonen toteaa lopuksi.

 

TEKSTI Tom Nyman
KUVAT Kuvatoimisto Kuvio