Viimeinen laiva esittelee Turun kaupunginteatterin entistä valovoimaisempana. Stingin säveltämän musikaalin naispääroolissa esiintyy Anna Victoria Eriksson.

Turun kaupunginteatteri näyttäytyy teatteriyleisöille nyt entistä valovoimaisempana. Audico toimitti peruskorjattuun teatteriin edustavan valikoiman JB-Lightingin liikkuvia lediheittimiä ja Spotlightin konventionaalista valaisinkalustoa.

A 12 Beam Wash -ledipesurin edistyksellisen zoom-optiikan avulla valon avauskulma kaventuu rivakasti ja hallitusti laveasta 48 asteesta 8-asteiseksi kiilaksi. Teatterin valo- ja ääniosaston esimies Mika Randell kuvailee heitintä monipuolisimmaksi lajissaan.

GrandMA2 Lightin ääressä HKT:n valosuunnittelija Mika Ijäs ohjaa A8 Tunable White -heittimiä, joiden portaattomasti säätyvällä valkoisella kelpaa korvaa vanhaa halogeenikalustoa nyt jo etupuoleltakin

”A12 venyy isosta väripesusta pieneen pehmeäreunaiseen pistevaloon”, Randell kiteyttää esitellen heittimen valon hajontaa tehokkaasti ehkäisevää hunajakennomaista ritilää eli ”crispiä”.

A12:n sisäänrakennettu DMX-moduli tottelee langatontakin ohjausta, ja hiljainen moottori tekee siitä erinomaisen teatteriheittimen.

”Vaikka valokalustomme määrää kasvatettiin merkittävästi, häiriöäänen kokonaistaso ei saanut nousta yhtään”, Randell linjaa teatterin valintaperusteita. ”A12 on mielenkiintoista kyllä vieläkin hiljaisempi kuin pienempi A8.”

JB-Lightingin A12 Beam Washit kuuluvat myös valaistusmestari Jarmo Eskon suosikkeihin. Eskonkin mukaan A12:n puolesta puhuivat verraton valoteho, värien tasaisuus, hiljainen käyntiääni ja monipuolisuus. Valinkauhassa painoivat myös luotettavuus, toimintavarmuus ja ekologisuuskin – pitkäikäinen A12 kun kuluttaa energiaa varsin säästeliäästi.

Ja kun työkalut ovat ennestään tuttuja, on päätöksen tekokin helppoa: jo peruskorjauksen aikana Logomon väistötiloissa kerättiin hyviä kokemuksia niin A12:sta kuin Spotlightin profiileista.

Uudessa valossa

Uusia A12-heittimiä hankittiin Turun remontoidulle päänäyttämölle kymmenkunta, ja aiemmin väistötiloihin hankitut asennettiin teatterin upouudelle pienelle näyttämölle. Vaikka hankintoja painotettiin uuteen leditekniikkaan, perinteisille ja tehokkaille purkauslampuillekin on aina paikkansa.

”Teatterinäyttämöllä tulee tilanteita, joihin liikkuvat eivät syystä tai toisesta sovellu, rajoitteena voi olla esimerkiksi koko”, Mika Randell perustelee.

Randell uskookin, että konventionaalisten valaisimien poistumista näyttämöiltä saadaan odottaa vielä kauan. Turussakin peruskattausta vahvistettiin neljälläkymmenellä Spotlightin Combi-sarjan 2,5 kilowatin PC- ja profiiliheittimellä. Audico toimitti heittimet teatterin aiemmin hankkiman Spotlightin kaluston jatkeeksi sopivina halogeeniversioina. Tehdashan valmistaa tunnetusti vastaavia valaisinrunkoja myös ledivalonlähteillä.

Randellin mukaan Spotlightin profiilien korkealuokkaisista optisista ominaisuuksista kertoo esimerkiksi mahdollisuus rajata valo siististi neliöksi ilman, että yksikään rajoista kaartuu.

”Spotlightissa laadun ja tehon suhde hintaan on erittäin hyvä.”

Samaan aikaan Helsingissä

Myös Helsingin Kaupunginteatteri on vahvistanut useille eri näyttämöilleen aiemmin hankkimaansa JB-Lightingin ledikalustoa kolmellakymmenellä uudella A12 ja A8 Beam Washilla.

HKT:n valosuunnittelija Mika Ijäksen mukaan A8:t soveltuvat HKT:n uusitun pienen näyttämön hiljaisempaankin repertuaariin. Reilun tusinan A8 Tunable White -heittimen avulla Ijäs saa lavalle portaattomasti säädettävää (2800–7500K) valkoista valoa, jolla voidaan korvata vanhan halogeenikaluston tehtäviä. Ja A8-valaisimet ovat kaupan päälle liikkuvia.

Turun kaupunginteatterin sivut

Kuvat: Otto-Ville Väätäinen ja Audico