Olemme tehdasalueella Äänekoskella Keski-Suomessa, 50 kilometrin päässä Jyväskylästä. Metsä-Suomen keskellä sijaitsee pohjoisen pallonpuoliskon suurin puunjalostamo, Metsä Groupin nykyaikainen biotuotetehdas, joka jalostaa puuta ja sellua tämän päivän ja tulevaisuuden tuotteiksi. Se valmistui neljä vuotta sitten.

Tehdasrakennusten syleilyssä sijaitsee Metsä Groupin Pro Nemus -vierailukeskus. Pro Nemus on latinaa ja sen merkitys on osuva: ”Metsän puolesta”. Arkkitehtuuriltaan tyylipuhdas puurakentamisen taidonnäyte on luovalla ja taiteellisella silmällä suunniteltu. Tuhatneliöisessä vierailukeskuksessa on käytetty Metsän puutuotteita, kuten Kerto® LVL -tuotteita, joista on valmistettu kohteen massiiviset kerrannaisliimatut pilarit ja palkit, sekä koivuvaneria ja sahatavaraa. Kurkistusluukuista pääsee katsomaan talon rakenteiden sisään.

Yritys esittelee innovatiivisessa vierailukeskuksessa puun kiertokulkua metsästä lopputuotteeksi. Parikymmentä tuhatta kävijää – Metsän asiakkaita ja sidosryhmiä ympäri maailman, koululaisia, opiskelijoita ja äänekoskelaisia– on käynyt kokemassa näyttelyn.

Katariina Saelan, director communications, Metsä Groupin yrityskuva- ja markkinointitiimistä kertoo, että keskuksen suunnittelussa ja toteutuksessa on osuttu nappiin:

”Halusimme pitää kaiken mahdollisimman luonnollisena ja näyttää kävijöille mihin pohjoinen puu taipuu. Talossa on yli 20 demopistettä, joissa voi itse kokea, tuntea ja saada kuvan kestävästä suomalaisesta metsänhoidosta ja samalla saada tietoa vastuullisesta metsäteollisuudesta. Pimeä tila upeine teknisine ratkaisuineen ja aitoine puunrunkoineen on ollut vaikuttava ja eksoottinen kokemus varsinkin monille ulkomaalaisille kävijöillemme”, Saelan kertoo.

Biotuotteita ja tulevaisuuden jalosteita

Metsä Group on 30 maassa toimiva metsätalouskonserni, jonka liikevaihto on yli 5 miljardia euroa. Sen palveluksessa on 9200 henkilöä. Konserniin kuuluu viisi liiketoiminta-aluetta, jotka käyttävät pääraaka-aineenaan pohjoista puuta. Niiden liiketoimintaa ovat pehmo- ja tiivispapereiden, kartongin, sellun ja puutuotteiden valmistaminen sekä puunhankinta ja metsäpalvelut. Emoyhtiön omistaa 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Äänekosken biotuotetehdas tuottaa korkealaatuisen havu- ja koivusellun lisäksi muita erilaisia biotuotteita, kuten mäntyöljyä, tärpättiä, bioenergiaa, tuotekaasua ja rikkihappoa. Uusille, mahdollisesti kaupallistettaville tuotteille – esimerkiksi puupohjaisesta sellusta valmistettavalle uudenlaiselle tekstiilikuidulle on käynnistynyt koetehdas ja alueelle on nousemassa toinen koetehdas 3D-kuitutuotteelle. Alueella on myös Metsä Groupin kartonkitehdas ja koivuviilutehdas.

Kun vierailukeskuksen rakentamista suunniteltiin vuonna 2016, Metsä Group lähti suunnittelemaan toteutusta markkinointiviestintäkumppani MKTG Finlandin kanssa, joka on nykyään osa dentsu Finland -konsernia. Audico valikoitui AV-urakan tekijäksi ja vierailukeskuksen rakentaminen aloitettiin vuonna 2017.

”Aikataulu oli kiireinen – lopulta talo valmistui 214 päivässä – ja siksi tarvitsimme luotettavan tekijän, jolla on asiantunteva, yhteistyökykyinen henkilöstö ja vahva kokemus isoista rakennushankkeista”, kertoo Anni Silamo, dentsun client director. Hänen mukaansa projektin vaativuutta lisäsi se, että näyttelyn sisältöjä suunniteltiin samaan aikaan kun rakentaminen oli jo käynnissä. Tekniikkaan liittyviä päätöksiä tuli tehdä nopeasti ja varmaotteisesti.

AV-tekniikalla metsän keskelle

Producer Noora Maijala dentsusta oli mukana toteuttamassa vierailukeskuksen näyttelyä. Vierailukeskus avattiin loppukeväästä 2018 ja myöhemmin vierailukeskuksen näyttelyyn tehtiin lisälaajennus, joka valmistui joulukuussa 2020. Maijala kertoo, ettei vastaavanlaisia näyttelytilakokonaisuuksia Suomessa juuri ole.

”Todellisuus ja virtuaalimaailma sekoittuvat keskuksessa upeasti. Hyvä esimerkki on talousmetsän käytöstä kertova demopiste, joka sijaitsee pimeässä tilassa. Tilassa on puunrunkoja ja kantoja, jotka yhdistettynä kuvaprojisointeihin ja sensoriteknologiaan tekee elämyksestä todella ainutlaatuisen. Visuaalinen maailma vie kävijän keskelle metsää, ja interaktiivisten elementtien avulla toivotut viestit jäävät kokijan mieleen. Tästä Pro Nemuksessa on kyse. Vierailu on aidosti elämyksellinen, ja keskuksen sijainti tehtaan kupeessa luo kaikelle todella erikoislaatuiset puitteet.”, Maijala hehkuttaa.

Audico Systems vastasi Pro Nemuksen AV-tekniikan toimittamisesta ja asentamisesta kokonaisuudessaan sisältäen projisointeja, näyttöjä, äänentoistoa, liiketunnistuksella toimivan kuvaohjauksen, videoserverin sekä AV-ohjausjärjestelmän. Audicon vastuumyyjä, projektimyyntipäällikkö Antti Riikonen toteaa, että Pro Nemuksen suuri ja näyttävä kuvaprojisointi, jossa vierailija viedään visuaalisesti keskelle metsää, on toteutettu Barco F90 -laitteilla. Viiden projektorin kuvasisällöt on sekoitettu mediaserverissä yhteen, jolloin kolmen seinän alalle saadaan heijastumaan valtava yhtenäinen kuva.

”Kokonaisuus ympäröi katsojan kolmiulotteisesti. Tila muuttuu interaktiiviseksi, kun käden tai jalan vie projisoitujen symbolien päälle ja isolle kuvapinnalle ilmestyy lisämateriaalia kuten hakkuukonesimulaattorin videoklippejä ja erilaisia tietoiskuja. Kokonaisuus on toteutettu liiketunnistimilla, jotka antavat käskyjä mediaserverille esittää sisältöä”, Riikonen kertoo tekniikasta tyytyväisenä.

AV-tekniikan avustuksella, virtuaalitodellisuutta hyödyntämällä sekä aitoa luontoa yhdistämällä on metsä tuotu innovatiivisella tavalla sisätiloihin. Pro Nemus tarjoaa toisenlaisen kokemuksen kertomalla metsäteollisuuden mahdollisuuksista ja opettaa elämyksellisyyden kautta, miten puu muuttaa muotoaan tehtaassa ja päätyy lopputuotteeksi ihmisten arkeen. Vierailukeskus esittelee suomalaista metsää, metsän puolesta.

TEKSTI  Tom Nyman
KUVAT Pasi Salminen photography oy