Wasa Teater teki (v. 2019) järkeenkäyvän pitkän tähtäimen ratkaisun päätyessään hankkimaan kaiken äänikalustonsa kaiuttimista vahvistimiin, miksauspöydistä mikrofoneihin ja DSP-matriisista esiintyjämonitorointiin saman katon alta – Audicolta.

Audicon myyntipäällikkö Pauli ”Pave” Molnárin avustuksella Wasa Teaterin järjestelmän osaset määriteltiin niin, että kaikki kommunikoivat saumattomasti keskenään. Näin kokonaisuus pysyy tarjoamistaan uusista mahdollisuuksista huolimatta vakaana, yksinkertaisena ja helppokäyttöisenä.

Vaasassa ollaan ylpeitä L-ISA -äänentoistojärjestelmästä, jollaisia on toistaiseksi nähty korkeintaan Pariisin, Lontoon ja Sydneyn kaltaisten metropolien teattereissa – jos niissäkään. Teatterin tekninen johtaja Mats Antell summaa, että tavoitteena oli hankkia taloon paras mahdollinen äänentoistojärjestelmä. Ja tavoite saavutettiin.

”On erityisen hienoa, että saimme L-ISA:n ensimmäisenä Pohjois-Euroopassa juuri Wasa Teateriin", Antell hymyilee.

L-ISA:n avulla katsomoon pystytään luomaan uskomattomia tilavaikutelmia, ja manipuloimaan tilan akustisia ominaisuuksia esimerkiksi kaiuttamalla sekä liikuttamalla ääntä katsojien etu-, taka- ja yläpuolella.

 

Tässä mielessä L-ISA tarjoaakin teatteriyleisölle moniulotteisen kuunteluelämyksen, jossa tilakokemuksen tarkkuus ylittää aiemmin koetun moninkertaisesti. Ja kun kuulijaa ympäröivä ”immersiivinen” äänentoisto toteutetaan huolella ja oikein, poistaa se katsomosta ”huonot penkit” ja tekee katsojista yhdenvertaisia riippumatta siitä, mistä päin salia tuli paikkansa hankkineeksi.

 

Lokalisaatio ennen kaikkea

Ensi käden havainnot paikan päältä Wasa Teaterista kuvailevat kuuntelukokemusta varsin intensiiviseksi. Viidellä etukaiuttimella varustetun L-ISA -järjestelmän erottelukyky on aivan muuta kuin stereo- tai Left-Center-Right -toistossa, ja vahvistettu ääni paikantuu suoraan äänilähteisiin eli esiintyjiin. Wasa Teaterin L-ISA -järjestelmästä vastaava äänimestari Dennis Lindén kertoo, että tärkein peruste L-ISAn valintaan oli sen ylivertainen kyky lokalisaatioon, eli sähköisen äänikuvan paikantamiseen esiintyjien todellista sijaintia vastaavasti.

Paikantamisessa kaikki vahvistettavat signaalit muunnetaan objekteiksi graafiseen käyttöliittymään, minkä jälkeen järjestelmä laskee tilaan sijoitettujen kaiuttimien mukaan äänikuvan, jossa suora ääni saavuttaa aina katsojan ensimmäisenä. Se, kuinka tämä teknisesti järjestelmän sisällä tapahtuu onkin jo pidempi juttu. Ehkä emme mene nyt siihen, vaan annetaan Lindénin kertoa vaikutelmiaan uuden järjestelmän käyttämisestä.

”Vahvistus on parhaimmillaan niin läpikuultava, että kuulijalle syntyy illuusio, ettei mitään edes vahvisteta. Toisin sanoen ääni kuulostaa tulevan sieltä, missä näyttelijä kulloinkin on. Katsoja ei enää havaitse, että ääntä tulee myös mikityksen ja kaiutinjärjestelmän kautta.”

Tarkan paikantamisen lisäksi Wasa Teaterin väkeä viehätti L-ISAn toinen olennainen ominaisuus – Room Engine eli keinoakustiikka. Wasa Teaterin kaiutinsetti ei ole vielä tällä hetkellä ihanteellisin kaikkien keinoakustisten temppujen tekemiseen, mutta paljon voidaan tehdä jo nyt.

”Periaatteessa yhdellä snapshotin painalluksella pystyn muuttamaan kerralla koko katsomotilan akustiikan joksikin muuksi”, Lindén tiivistää.

Wasa Teater on ottanut L-ISA -järjestelmän käyttöön minimikattauksella, johon kuuluu viiden kaiuttimen etulinja ja kahdeksan kaiutinta katsomon yllä. Jo näillä saadaan aikaan tilavaikutelma, joka on hämmästyttänyt monia.

”Ajan myötä laajennamme etulinjaa seitsemään kaiuttimeen, sekä asennamme seinille surroundit eli kolme kaiutinta molemmille sivuille ja neljä taakse”, Lindén lupaa.

Kuoro leveälle

Wasa Teaterin äänijärjestelmä on näillä leveysasteilla poikkeuksellisen edistyksellinen ja teknisesti monisyinen. Lindén vakuuttaa kuitenkin, että esimerkiksi L-ISA saatiin haltuun yllättävän nopeasti, koska käyttöliittymä on niin selkeä. Enemmän haastetta onkin kuulemma siinä, että totuttuja miksaamisen käytäntöjä olisi hyvä alkaa ajatella hieman uusiksi.

”Aiemmin olen esimerkiksi käyttänyt paljon ryhmäkompuroita, että kaikki pysyy hanskassa, saadaan tilaa laululle ja niin edelleen. Nyt masterissa ei ole mitään, koska kaikki lähtee erikseen direct outeista!”

Ja vaikka uudet mahdollisuudet saattavat teettää jossain kohtaa lisätyötä, toisaalla työnkulku on vastaavasti nopeutunut, koska esimerkiksi lauluja ja soittimia ei tarvitse enää prosessoida – ainakaan miksauksen selkeyden lisäämiseksi.

”Perinteisessä LCR-kattauksessa äänilähteet vaativat kompressointia ja ekvalisointia erottuakseen äänimassasta. Nyt tilaa jokaiselle äänilähteelle riittää muutenkin.”

Peruskorjatun Wasa Teaterin satavuotisjuhlanäytäntönä vuonna 2019 esitettiin musikaalia Spelman på taket (Viulunsoittaja katolla), jonka äänisuunnittelusta ja -ajosta Lindén vastasi.

”Viulunsoittajassa on esimerkiksi paljon kuorobiisejä, jollaisia on ollut aiemmin vaikea miksata tyylikkäästi LCR-järjestelmään. Nyt kuoron pystyy levittämään etulinjaan niin, että laulajien äänet todellakin kuuluvat eri paikoista, mikä on iso muutos.”

Viulunsoittajasta Kuutamoprinssiin

Viulunsoittajan näytöksien ohella Lindénillä on ollut työn alla kevättalven 2020 ensi-ilta Månskensprinsen (Kuutamoprinssi). Musiikintäyteisessä esityksessä on vain yksi muusikko, jonka epäkiitollisena tehtävänä on hoitaa koko orkesterin hommat. Uusi immersiivinen äänentoistojärjestelmä tulee enemmän kuin tarpeeseen.

”Testailimme jo yhdessä, mihin L-ISA pystyy, ja muusikkommekin innostui todella siitä, millä kaikilla tavoilla voimme ääntä käsitellä. Voimme panna musiikin liikkeelle ja rakentaa isoja, erikoisia ambiensseja. Syntsamatto voi alkaa keskeltä kapeasti, ja lähteä levenemään ja aina vain levenemään.”

Vaikuttaa siltä, että L-ISAn kaltainen järjestelmä vastaa paljon paremmin teatteriesitysten dramaturgisiin vaatimuksiin kuin aiemmat, rajoittuneet äänentoistojärjestelmät?

”L-ISA on tavallaan rinnakkain ja päällekkäin vaikka kuinka monta stereota. Kuutamoprinssissä lopputulos ei kuulosta siltä että näyttämöllä on vain yksi soittaja”, Lindén nyökkää.

Viulunsoittajan yhteydessä Lindén on halunnut vielä lähteä testaamaan mihin kaikkeen L-ISA venyykään, mutta Kuutamoprinssissä on tarkoitus kokeilla jo kaikkea enemmän.

”Vaikkapa linnun ylilento on ollut hidasta ohjelmoida Qlabissa, mutta nyt se käy tosi nopeasti. Tehoste vain ajetaan Qlabista, ja liike piirretään hetkessä L-ISAan.”

Lindén muistuttaa, että kun DiGiCon pöydät tarjoavat natiivitason L-ISA -integraation, järjestelmää voi halutessaan ohjata myös suoraan pöydästä, jopa ilman L-ISA Controller -kosketuskäyttöliittymää.

Lindén on valinnut tämän tavan, ja tallentaa L-ISAnkin tapahtumat äänipöytään.

”Teatterissa tulee harjoituksien kuluessa lukemattomia muutoksia koko ajan, tällä konstilla ei kerry snapshotteja eri paikkoihin, ja kokonaisuus pysyy paremmin hallussa.”

Soittajillekin ”Liisa”

Wasa Teaterin äänihankinnat eivät siis suinkaan rajoittuneet L-ISAan. Muun muassa etupäähän hankittiin uusi DiGiCon SD10T, ja aiempi SD8 valjastettiin monitoripöydäksi soittajien korvamonitoreille sekä näyttämön sidefill-kaiuttimille, joiden kautta näyttelijät kuulevat orkesterin. Wasa Teaterin ravintoketjussa SD8 sijoittuu etupään tiskin alapuolelle, ja seuraa SD10:n snapshotteja. Pöydät ovat Optocore-luupissa keskenään. Kattaukseen kuuluu lisäksi DiGiCon uusi DSP-matriisi AREA4.

Orkesterikuunteluun hankittiin uunituore DiGiCo-liitännäinen KLANG, joka tarjoaa 360 asteen tilaäänikuuntelun myös muusikoille. Kukin soittaja säätää KLANGista itselleen mieluisan kuuntelubalanssin iPad-ohjaimensa turvin.

”Soittajat ovat olleet tosi tyytyväisiä, kun instrumentit ja laulut saa määritellä kuulumaan ihan mistä päin tahtoo. KLANG on muusikoiden ’Liisa’, joka jättää tilaa niin paljon klikille ja muulle, että luurikuuntelun voimakkuutta pystyy pudottamaan paljonkin. Kapellimestarimmekin on kertonut, että KLANGin käyttöönoton jälkeen korvat ovat voineet paljon paremmin.”

Samalla kun L-ISA muuttaa ääniammattilaisen tapaa miksata ja käsitellä audiota, katsojakin voi kokea teatteria entistä syvemmin ja voimakkaammin myös äänen kautta. Lindén kiitteleekin, että teatterin rahakirstun vartijat vakuuttuivat L-ISAn olevan paras ratkaisu Vaasaan. 330-paikkaisessa matalahkossa tilassa LCR ei kuulemma koskaan toiminut kovin hyvin. L-ISAlla katsomo pystytään kattamaan monin verroin paremmin.

”Ääniteknikon korviinhan kantautuu yleensä vain valituksia, nyt viimeinkin on saanut kuulla myös kiitosta”, Lindén hymyilee. ”Sitä ei voi oikein edes uskoa, kuinka paljon uusi äänijärjestelmä on saanut katsojilta kehuja. He ovat ihmetelleet, että miten teatteriesityksen ääni voi olla nyt näin hyvä!”

 

Kuvat: L-Acoustics

 

***

(Artikkeli on kirjoitettu ennen maailmanlaajuista korona-pandemiaa, alkuvuodesta 2020.)

***

Lue lisää L-ISAsta:

L-ISA ja Anssi Kela

Wasa Teater