Audico toimitti ja asensi rekkalasteittain esitys- ja tallennustekniikkaa Lappeenrannan uunituoreeseen kaupunginteatteriin, joka edustaa monella tavalla uuden aikakauden teatterintekemistä.

Kiireisen ja kuhisevan kauppakeskus IsoKristiinan laajennusosan ylimmässä kerroksessa sijaitseva uusi Lappeenrannan kaupunginteatteri ennakoi teatterimaailman rakennemuutosta: esitykset palaavat juurilleen – toreille, kaiken kansan keskelle.

Myös esitystekniikkansa osalta Lappeenrannassa on nyt viimeisen päälle tulevaisuuden teatteri. Audico vastasi teatterin esitystekniikan kokonaistoimituksesta, joka urakoitiin valmiiksi vain parin kesäkuukauden aikana ennen syksyn ensi-iltaputkea.

Lappeenrannan vanhan teatterin tyhjentyessä purku-uhan alta todettiin esitysteknisenkin kaluston olevan talon lailla aikansa elänyttä. Muutto uudenkarheisiin tiloihin IsoKristiinaan tapahtui jo lähes kaksi vuotta sitten, mutta esitystoiminta pyöri olosuhteiden pakosta viime kesään asti vuokralaitteilla.

Käyttöpäällikkö Marko Sorsa kiittelee lämpimästi Audicon tehokasta ja asiantuntevaa asennustiimiä.

”Vuokrattu esitystekniikka purettiin todella kiireellä viime esityskauden päätteeksi lähes kokonaisuudessaan, infraa lukuun ottamatta. Vielä loppumetreillä olimme joutuneet pohtimaan hätäratkaisuja, mikäli jokin esitystekniikkaurakassa pettää. Kun työt saatiin käyntiin teimme Audicon kanssa priorisointijärjestyksen siitä, millä lukujärjestyksellä tilat saatetaan toimintakuntoon kesän lyhyessä aikaikkunassa”, Sorsa kertoo.

AV-tuotannon edelläkävijänä

Sorsan mukaan Audicon toteutukseen ollaan henkilökunnan parissa erittäin tyytyväisiä, ja tyytyväisiä ovat olleet katsojatkin. 440-paikkaisella suurella näyttämöllä etuprojisoinnista huolehditaan nyt 13000 lumenin laserprojektorilla ja videota päästään projisoimaan takaa uudentyyppisellä Ultra Short Throw -optiikalla.

”Syvyyssuuntahan on näyttämöllä aina ongelma, ja Panasonicin ratkaisu takaprojisointiin antaa lavastajalle uusia työkaluja, minkä lopputulosta ovat katsojatkin päässeet ihailemaan”, Sorsa arvioi.

Omaa luokkaansa on myös esimerkiksi trailerivideoiden tekoon räätälöity AV-tuotantokalusto kameroineen, kuvanvakaajineen ja 4K-tallentimineen. Videokuva siirtyy paikasta toiseen nopeaa kuitukaapelointia pitkin.

Myös uutta striimauslaitteistoa Sorsa pitää teatterin tärkeänä lisävalttina.

”Teatterimme on monikäyttötila, jota voidaan vuokrata esimerkiksi kokouksiin, esittelytilaisuuksiin ja konsertteihin. Nyt asiakas voi striimata tapahtumansa Youtuben tai Facebookin kautta sekä tallentaa tapahtuman tulevaa käyttöä varten.”

Teatterin yleisölämpiön huomionherättäjänä on lähes kymmenen neliömetrin led-videoseinä, jolla esitellään teatterin omien tuotantojen ja esitysaikataulujen lisäksi vierailuesitysten mainoksia.

Motivaatio huipussaan

”Viime kaudella joutui ensimmäistä kertaa sanomaan musikaalin kapellimestarille, että tähän ne kanavat loppuivat. Enempää ei ole – sorry”, äänimestari Olli-Pekka Pyysing muistelee esitystoimintaa tilapäiskalustolla, mikä on nyt onnellisesti taakse jätettyä aikaa.

Nyt eivät kanavat lopu. Lappeenrannan suuren näyttämön salitarkkaamossa komeilee ominaisuuksiensa puolesta kokoluokkansa ykkönen, DiGiCon SD10T ja sen parina monitorikäyttöön valjastettu SD9T – molemmat SD-Rack -liitäntäyksiköillä varustettuina. Optocoren kuituoptinen äänensiirto nivoo äänijärjestelmän saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Vaikka uusien DiGiCon pöytien ja teatterisoftan myötä vanhoja oppeja on jouduttu jopa heittämään romukoppaan, lopputulema on Pyysingin mukaan silti vahvasti plussan puolella. Esimerkiksi snapshotien ja tilannekohtaisten reititysten osalta järjestelmä tuntuu tarjoavan loputtomasti mahdollisuuksia.

”Työ motivoi nyt tekijäänsä aivan eri tavalla, kun tuntee oppivansa koko ajan uutta”, tunnustaa teatterissa kymmenisen vuotta ääntä tehnyt Pyysing.

Tekniikkaa katosta lattiaan

DiGiCon kyljessä salitarkkaamossa hyrrää nyt dedikoidun Mac Pron ympärille kasattu Virtual Soundcheck -laitteisto. Pyysing iloitsee VSC:n hyödyntämisestä uudessa käyttöympäristössä, jossa äänipöytään tuleva laulajan tai soittimen signaali toimii samoin ja kuulostaa samalta riippumatta siitä, kuunnellaanko elävää esiintyjää vai tallennettua raitaa.

Teatterin uusi DPA:n kapseleilla varustettu 24-kanavainen langaton mikrofonijärjestelmä muodostuu Sennheiserin 6000-sarjan lähettimistä ja vastaanottimista. Samalla uusittiin myös langallinen mikrofonivalikoima.

Audico varusteli teatterin käyttöön myös ajanmukaiset äänistudiotilat audiotyöasemista tallentimiin ja 5.1-kuunteluun. Taloon kudotun Dante-verkon kautta voidaan muun muassa ajaa ääntä verkkoa pitkin suoraan äänistudion etuasteille.

Lisäksi Audicon kattavaan toimituskokonaisuuteen kuuluivat esimerkiksi aulan äänentoisto, kaikkien järjestelmien ohjaustietokoneet ja -tabletit, Sennheiserin kuulokemonitorointi sekä uusinta kehitystä alallaan edustava IP-pohjainen GreenGo-komentojärjestelmä.

Näillä lähtee!

Suuren näyttämön korkealuokkaisesta saliäänentoistosta huolehditaan L-Acousticsin uuden sukupolven KIVA II -linjasäteilijäjärjestelmän voimin. Etulinjan vasen-keski-oikea -akseli rakentuu kolmesta seitsemän kaiutinyksikön nipusta, ja niitä tukeva surround-äänikenttä muodostetaan lähes parinkymmenen X8-kaiuttimen avulla. Reilu tusina X-sarjan eri malleja toimii täyte- ja apukaiuttimina näyttämöllä, rampissa ja katsomossa.

Bassotoisto hoidetaan neljän SB15m:n ja yhden KS28-subin voimin. LA4X- ja LA12X -prosessorivahvistimien ohjaaman kaiutinjärjestelmän kävi virittämässä L-Acousticsin tehtaan asiantuntija, ja Pyysing kehuukin sekä lopputuloksen sointia että toimintavarmuutta.

Muunneltavalla katsomolla varustetulle 160-paikkaiselle teatterin pienelle näyttämölle Audico toimitti muun muassa monitori-, surround- ja subikaiuttimia sekä JB-Lightingin liikkuvia valoja.

Pyysingin mukaan Lappeenrannan kaupunginteatterin muutos aiempaan verrattuna on kaikkiaan huima, ja talon ammattilaisten työinto sen myötä tapissa. Yksittäisten toimintojen sijaan Pyysing hehkuttaisi mieluummin toimivaa kokonaisuutta. Varsinkin kun sen kaikki komponentit ovat nyt todellakin omia.

”Nyt tiedetään millä vehkeillä tullaan työskentelemään ensi kaudella, ja sitä seuraavallakin!”

Valoa näyttämölle

Liikkuvan heitinkaluston avainpositioihin Lappeenrantaan hankittiin muassa JB-Lightingin Sparx 7 RGBW -heittimiä ja Varyscan P7 LED CMY -spotteja, joita tukee kattaus muun muassa Elationin profiileita, zoomaavia parreja ja ledistroboja. Toimitukseen sisältyi myös runsas määrä ADB:n Micapack 30 -himmenninkalustoa, Majorin DMX-releyksiköitä sekä MA-Lightingin DMX-jakajia.

Samassa yhteydessä teatterin ensimmäisen sukupolven GrandMA-valopöytään päivitettiin 8 universumia lisää, millä saatiin pidennettyä uskollisen työjuhdan elinkaarta ja siirrettyä sen päivittämistä tovi eteenpäin.