Maaliskuun alussa Vehon pääkonttorin reilut 200 työntekijää muuttivat yhteisiin tiloihin Helsinki-Vantaan lentokentän kylkeen. Veholla on toimistotilaa nyt yli 3000 neliötä eli HOTT-talon (House of Travel and Transportation) neljäs kerros. Samassa rakennuksessa sijaitsee Finnairin pääkonttori.

Veho maahantuo, jälleenmyy ja huoltaa Mercedeksiä Suomessa. Paitsi henkilöautoja, tämä koskee paketti-, kuorma- ja linja-autoja sekä erikoisajoneuvoja. Pääkonttorin lisäksi pääkaupunkiseudulla on viisi yrityksen autoliikettä, ja myynti- ja huoltoverkosto ulottuu koko Suomeen. Firma on perustettu vuonna 1939 ja se on suomalainen perheyritys.

Head of Development, Lia Samuelsson Veholta kertoo, että siirtyminen monitilaympäristöön oli iso muutos omiin huoneisiin tottuneelle henkilökunnalle: ”Mutta tällainen muutos yhtenäistää työkulttuuria ja parantaa tiedonkulkua yrityksessä, sen voin sanoa jo muutaman viikon jälkeen.”

Vuosikausia talon erilaisia projekteja – ja nyt muuttoa – johtaneen Samuelssonin mielestä parasta uusissa tiloissa on värikylläinen ja ajanmukainen tunnelma. Täysin remontoidussa konttorissa työntekijöiden viihtyvyys on otettu kiitettävästi huomioon.

”Meidän on nyt mahdollista työskennellä erilaisissa tiloissa, kuten hiljasto, kahvila, vetäytymistila ja tietenkin normaali monitilaympäristö – mikä kulloinkin on kenellekin sopivaa ja mieluisaa. Joillakin on vielä ankkuripaikka eli oma nimetty työpiste”, Samuelsson kertoo.

Toimitilatalo jakautuu kolmeen siipeen, ja henkilökunta keksi muuton suunnitteluvaiheessa, että muoto tuo mieleen Mersun logon kolme sakaraa. Eri suuntiin kurottavat sakarat kuvastavat kolmea ulottuvuutta: maa, ilma ja vesi. Ajatusta hyödynnettiin tilan sisustussuunnittelussa.

Veho liikuttaa kestävästi

Sisustusarkkitehti Leea Åberg Sisustusarkkitehdit Gullstén & Inkiseltä sanoo, että yrityksen toimiala ja pitkä historia antoivat suuntaa sisustussuunnitelmalle. Veho ja Mercedes liikuttavat ihmisiä kestävästi, joten ekologisuus ja kerroksellisuus nostettiin teemoiksi myös toimiston sisustamisessa ja kalustamisessa.

”Tila ei näytä minkään tietyn vuosikymmenen toimistolta, vaan siellä on uuden seassa myös Vehon vanhaa tyylikästä tavaraa, kuten design-kalusteita, tauluja ja julisteita. Pitkä historia ja jatkumo saavat näkyä”, Åberg kertoo.

Sakarateema näkyy esimerkiksi lattian kierrätysmateriaaleista tehdyissä tekstiilimatoissa, seinien huopakuosissa ja kalusteiden väreissä. Vettä kuvastaa tummempi sininen, ilmassa on mukana vaaleansinertävää ja maassa taas rusehtavaa ja poltettua oranssia.

Åberg kertoo yleisesti, että ennen kuin sisustussuunnitelma syntyy, suunnittelijan on hyvä selvittää yrityksen toimintatapa. ”Miten he tekevät työtänsä nyt ja miten he kokevat tekevänsä sitä tulevaisuudessa?”

”Tämän hetken trendejä ovat digitalisaatio ja kokoustaminen joko kasvotusten tai yhä useammin virtuaalisesti. Aikaisemmin tehtiin avotilakonttoreita, mutta nyt hyväksi, joustavaksi ja muuntuvaksi työtilaksi koetaan monitilatoimisto”, hän sanoo.

Helppoa ja automaattista

Audico Systems toimitti ja asensi laitteet Vehon pääkonttorin peräti 27 neuvotteluhuoneeseen. AV-suunnitelman teki suunnittelija Paiste Mäenpää Rejlers Finlandilta.

”Vaikka neuvotteluhuoneet ovat erilaisia ja -kokoisia, Veho halusi niihin yhtenäisen käyttökokemuksen. Etäneuvottelu- ja langattomat esitysmahdollisuudet asennettiin joka paikkaan. Kaikki on nykyään melko helppoa ja automaattista: kun astut huoneeseen ja avaat läppärin, niin neuvottelu on saman tien käynnissä isolla näytöllä ja laadukkaalla äänentoistolla”, Paiste Mäenpää kertoo ja lisää, että johtoryhmän neuvottelutiloissa ei tarvita edes tietokonetta vaan huone osaa itse liittyä mukaan etäneuvotteluun.

Audicosta projektissa olivat mukana myyntipäällikkö Toni Hämäläinen ja projektinhoitaja Harri Heinilä. He tiesivät jo alkuvaiheessa, että aikataulu on poikkeuksellisen tiukka.

”Harvoin meillä on ollut yhtä paljon väkeä työmaalla kuin tällä kertaa, toistakymmentä miestä asennusten loppurutistuksessa. Isolla, monen toimijan työmaalla paineet kasautuvat usein urakoiden loppupäähän. Mutta olemme tottuneet siihen ja pysyimme nytkin aikataulussa. Hyvä AV-urakoitsija osaa joustaa ja mukautua vallitseviin olosuhteisiin”, Heinilä muistuttaa.

”Laitteet ovat nykyään loppukäyttäjälle aika helppokäyttöisiä ja toimintavarmoja. Lähitulevaisuudessa tilanne paranee entisestään, kun neuvottelutilojen fyysiset laitteet, purkit ja johdot väistyvät ja kaikki toiminnot tapahtuvat softapohjaisesti pilvipalveluna”, Hämäläinen ennustaa.

 

 

 

Teksti: Tom Nyman

Kuvat: Kuvatoimisto Kuvio