Sisustussuunnittelua valo edellä

 Toistakymmentä tyylikästä lamppua laskeutuu katosta rinnan korkeudelle helsinkiläisen toimiston aulassa. Ne muuttavat väriä ja tunnelmaa sen mukaan miten ne on ohjelmoitu toimimaan. Verhot liikkuvat itsestään ja peittävät viereisen huoneen lasiseinät. Ne antavat näkösuojan, jakavat tilan ja pehmentävät huoneen akustiikkaa.

Istumme dSignin Kalevankadun toimiston kokoustilassa, ja Vertti Kivi ohjaa läppäriltänsä huonekoon ja sisustuksen muutoksia huomaamattomasti ja portaattomasti. Toimisto on kuin pieni showroom, jossa yritys voi esitellä innovaatioitaan asiakkaillensa.

Kiven toimisto on suunnitellut kotimaassa parissakymmenessä vuodessa käsittämättömän määrän yritysten toimitiloja, ravintoloita, hotelleita ja liiketiloja. Nyt yritys etsii lisää työtilauksia myös kauempaa. Karibianristeilijöitä, kansainvälisiä hotelliketjuja ja lentoyhtiöitä – tavoite on, että neljännes toimeksiannoista tulisi ulkomailta. DSignilla on toimipiste Helsingin lisäksi myös Dubaissa.

”Kansainvälistyminen on haastava prosessi, jonka eteen paiskimme töitä. Kilpailu ja vauhti on ulkomailla paljon kovempaa, ero on sama kuin jääkiekossa SM-liigan ja NHL:n välillä. Eniten ongelmia aiheuttaa kommunikointi, kun ihmiset tulevat erilaisista toimintakulttuureista ja ovat etäällä toisistaan sähköisten viestintävälineiden varassa”, Kivi sanoo.

Pelkäämätön asenne vienyt pitkälle

Airbus A350 XWB -lentokoneiden hankinta on ollut Finnairin suurin investointi kautta aikojen. Kiven toimisto sai tehtäväkseen suunnitella koneiden sisustuksen, visuaalisen ilmeen ja uudistaa Helsinki-Vantaan lentoaseman lounge-tilat.

Suunnittelutoimiston pöydällä oli aluksi vain lentokoneen alumiininen tyhjä putki, jossa ei ollut väliseiniä, tuoleja, mattoja, eikä mitään muutakaan. DSign suunnitteli kaiken suurista linjoista pieniin yksityiskohtiin kuten mattojen kuvioprintteihin ja penkkien neuletikkauksiin, joihin haettiin mallia miesten puvun nykyaikaisista koristeompeluksista.

Finnairin tuttuihin skandinaavisen kylmiin värisävyihin yhdistettiin lämmintä Kaukoidän tunnelmaa, koska koneet lentävät pitkiä Aasian reittejä.

”Ajattelimme muuttaa matkustajien käsitystä lentämisestä. Koneessa ja lentomatkalla voi viihtyä niin kuin hienoimmalla risteilylaivalla. Yksinkertaista, mutta kun esimerkiksi matkustamon tunnelmaa muutetaan valoilla matkan aikana, viihtyvyys koneissa kasvaa selvästi. Nyt led-valon määrä ja miljoonat värit vaihtuvat 24 ohjelmoidun skenaarion mukaan. Kun valoa säädetään oikein, jopa aikaerorasitus kevenee”, Kivi tietää kertoa.

Toimiston pisimmät projektit vaativat jopa 10 000 tuntia ja kaksi tai kolme vuotta työtä. Kuinka tasapainottelu omien näkemysten, asiakkaan vaatimusten ja budjetin asettamien rajojen kanssa tapahtuu tuon kokoisissa projekteissa? Joutuuko suunnittelutiimi tinkimään asioista ja taipumaan kompromisseihin? Miten suunnittelija näkee työnsä, kun se on valmis?

”Rajoitteita tulee aina vastaan ja niiden kanssa täytyy oppia elämään. Toteutunut versio löytyy usein jostain omien visioiden ja asiakkaan toppuutteleman vaihtoehdon välistä. Jos tavoittelee 200 prosenttia, voi lopulta saada 90. Se on jo paljon”, Vertti Kivi on huomannut.

”Mutta vakuutan, että oli työkeissi mikä vain, niin lopputulos on valmistumishetkellä absoluuttisesti paras mahdollinen.”

Valo herättää sisustuksen eloon

Vertti Kivi kertoo ymmärtäneensä jo aikaisessa vaiheessa uraansa, että valolla voi luoda draamaa tilaan. Valon käyttöön perehtyminen kiinnosti Kiveä, koska hänen mukaansa suomalainen valaistussuunnittelu on ollut suuri vitsi.

”Asentaja, joka vetää kaapelia sähkökaappiin, on kiinnittänyt loisteputkia ja hehkulamppuja sinne tänne. Se ei ole valaistussuunnittelua. Onneksi tällainen on vähentynyt ja osaaminen alalla kasvaa. Toivon, että myös asiakkaiden ajattelutapa muuttuisi niin, että hyvän valonkäytön merkitys ja uuden tekniikan tuomat mahdollisuudet tiedostettaisiin kunnolla.”

”Olen leikillisesti laskenut, että 60 prosenttia koko sisustussuunnittelusta luodaan oikealla valon käytöllä. Paljon mitään ei jää jäljelle, jos valot sammutetaan. Teknologinen kehitys, uudet mahdollisuudet ja vempaimet kiinnostavat minua, mutta aikaa kuluu aina jonkin verran ennen kuin asiakkaat hyväksyvät uudet asiat ja ottavat ne käyttöönsä. Se on hyväksi, koska silloin vain parhaat innovaatiot ja laitteet päätyvät käyttöön”, Vertti Kivi summaa lopuksi.

Audico Systems on tehnyt yhteistyötä dSign-toimiston kanssa monissa yrityskohteissa. Toistaiseksi viimeisin näistä on Finnairin Premium Lounge -tilojen toteutus Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Kaikissa kohteissa on käynyt selväksi, että innovatiivinen valonkäyttö ja audiovisuaalisen tekniikan monipuolinen hyödyntäminen elävöittävät tilaa ja saavat ihmiset viihtymään paremmin.

Teksti: Tom Nyman
Kuvien copyright: dSign Vertti Kivi & co ja Finnair