Coop Norrbotten Arena, eller Coop Arena som den även kallas, är en idrotts-och evenemangsarena i Skutviken utanför Luleå. Som hemmaarena för Luleå HF ville de förbättra hockeyupplevelsen för sina besökare och ingick ett samarbete med Audico, dåvarande Bright Installation AB, för att installera ny upplevelseteknik i arenan.

Tillsammans med Dial-IT och Bright Group Finland hade Audico fyra månader på sig att genomföra en helheltsentreprenad där det installerades ny Philips-arenabelysning, nytt NEXO-högtalarsystem, BARCO-projektorer för isprojektion och BlackTrax för positioneringsprojektion samt en LED-oval ovanför isen.

Satsningen genomfördes med syfte att optimera live-upplevelsen i arenan, främst under Luleå Hockeyförenings matcher i både SHL- och SDHL. Genom att skapa en förhöjd upplevelse där ljus och bild projiceras på isen och LED-skärmar samt med ett förbättrat ljudsystem som ger tydligare information stärks närvarokänslan för publiken ordentligt.

”Glädjen att få vara med från början till slut på en affär av denna storlek är överväldigande. Det som började med blädderblocksskisser från ett möte i en hockeyarena omsattes till verklighet och gav ett resultat som satte en ny nivå på Svenska Hockeyarenor”, säger Tomas Blomén, Sales Manager på Audico.

En i sitt slag

En liknande installation har aldrig tidigare skådats i nordiska hockeysammanhang och responsen som installationen erhållit under åren sträcker sig internationellt.

I november 2018 tog Installationen hem första pris på Daily DOOH Gala Awards London i kategorin ”Best Building Install” – den första av totalt tre stycken utmärkelser.

Under ISE-mässan i Amsterdam 2019 tog installationen återigen hem ett förstapris – denna gång på InAVation Awards 2019 i kategorin ”Leisure & Entertainment”.

Två månader senare bar det av tilll ProLight-mässan i Frankfurt där installationen tog hem sin tredje utmärkelse; första pris på Mondo*Dr awards i kategorin ”Best Arena”.

 

Foto: Tomas Bergman