KappAhls succésaga började för över 60 år sedan. Det var början på 50-talet, år 1953, då handelsresande Per-Olof Ahl kom på idén att ge alla kvinnor möjligheten att vara välklädda genom snygga damkappor till ett rimligt pris. Ahl öppnar alltså en kappaffär i en källarlokal i Göteborg, som senare blir KappAhl i enlighet med smeknamnet som Ahl fick i tidningarna.

I dag är KappAhl en av Nordens ledande modekedjor och har ett brett sortiment av mode för kvinnor, män och barn. Missionen är fortfarande att erbjuda alla människor möjligheten att vara välklädda. Det handlar om självförtroende och egen stil genom mode. Målet är att erbjuda ett brett utbud och hög åtkomst utan att glömma ett hållbart tankesätt.

Kollektionerna skapas i kedjans egen designateljé och det satsas på att modet är hållbarhetsmärkt så att modet respekterar också människor och miljö. Kedjan har ca 370 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Varje dag besöker hundratusentals kunder KappAhl - i fysiska butiker och på webben. Dessutom har kedjan miljontals lojala medlemmar i sin kundklubb.

KappAhl och Audico

För fyra år sedan inledde KappAhl och Audico sitt samarbete. KappAhl hade beslutat sig för att utnyttja digitala lösningar i flaggskeppsbutiken på Drottninggatan i Stockholm, Sverige. Upphandlingen för det audiovisuellt utmanande projektet stöddes av en AV-konsult och Audico lyckades fylla kraven.

”Resultatet var väldigt lyckat och väckte intresset att utveckla konceptet”, berättar KappAhls projektledare Cilla Jansson. Cilla Jansson jobbar på KappAhls konceptavdelning och ansvarar bland annat för de digitala lösningarna.

Efter omsorgsfull planering följde en utrullningsplan. Som ett resultat av samarbetet med Audico under de senaste fyra åren, har 30 butiker fått en ny utformning och nya audiovisuella verktyg för att locka kunder till sig och få dem att trivas. Det kommande året står fler butiker till på listan. Detta kommer att hålla både Audicos montörer och KappAhls projektledare Cilla Jansson upptagna.

Under åren har KappAhls koncept för de digitala verktygens roll i butikernas utformning kristalliserats och samarbetet mellan parterna svetsats ihop. Audico betjänar KappAhl från att butikerna ritas upp till support för tekniken.

Nordstan - digitala skärmar och lite till

Vi besöker den nyligen uppdaterade KappAhls flaggskeppsbutik på Nordstans köpcenter i Göteborg. Nordstan är ett komplex av ca 200 butiker och restauranger och är Sveriges största köpcenter då det kommer till omsättning och antal besökare. Nordstans butik är en av KappAhls framgångsrikaste. Den ligger ju också nära huvudkontoret i Mölndal och är lätt att pröva koncept i.

Fasaden till butiken har fått ett nytt fräscht lyft. Trä, spegel och glasytor varvas med grönväxter och levande skärmytor. Stilrent, och modernt. Butiken är stämningsfull och lugn. Skärmarna fungerar som inspiration som de skall och stärker varumärket och känslan för varumärket.

Audico har vid ingången levererat en 3,5 x 3,5 meter stor LED-skärm, som med KappAhls starka visuella bildmaterial väcker ingången till liv och skapar trafik. De stora fönstren mot gången har även fått något helt nytt – en transparent LED-skärm, vilken är den första installationen i norra Europa. Den största av skärmarna ligger ovanför huvudkassan.  Med 6 stycken 49 tums skärmar skapas ett iögonenfallande visuellt element. Även det övre planet har en skärm vid kassan - p.g.a. lägre takhöjd har den fått en liten annan omformning och ett långsmalt format. Lösningen består av 2 stycken 88” Ultra stretch-displayer. Utöver dessa har skärmytor i diverse storlek och format placerats på avdelningarna för att ge inspiration och vid ingångar samt rulltrappor för att stöda kundernas navigation i butikerna.

Samarbetet med LG har gjort det möjligt att pröva många spännande lösningar. I Nordstans flaggskeppsbutik testar man också på ett digitalt kösystem som levererats av Qmatic, där Audico bistått med att integrera visningen av könummer i skärmarnas kommersiella budskap. Kunderna får sin kölapp till kassan antingen som en vanlig papperslapp eller i sin mobil. Könumret visas på skärmarna och under kötiden kan kunderna fortsätta att gå runt i butiken tills det egna könumret visas på skärmen och det är dags att betala sina inköp.

Nya vindar i visuell marknadsföring

KappAhl har en tydlig strategi för vad varje skärm ska göra för jobb. Hos KappAhl används de för att ge besökare inspiration avdelningsvis, de är utplacerade i glasad fasad för att locka med aktuella erbjudanden och de fungerar som navigation för att göra det lättare för kunder att hitta i butikerna. Vid kassorna får besökarna ytterligare information om KappAhls tjänster och värden. Skärmarna hjälper också kunden med guidning och produktval genom att framföra hela sortimentet av bland annat jeans vid avdelningen.

”Det viktiga är att ha en klar strategi, det gäller att inte bli för ivrig med tekniken, utan att ägna varje liten detalj med eftertanke. Alla butiker är olika och varierar i storlek. De kräver utrymmesspecifika lösningar, och i vissa fall nya innovationer för att integrationen skall fungera”, berättar Daniel Borg, verkställande direktör för Audico i Sverige, som själv hållit i trådarna för samarbetet med KappAhl.

Hos KappAhl görs allt material till skärmarna på KappAhls Inhouse-avdelning. KappAhl-känslan håller hela vägen. KappAhl har en egen fotostudio - reklam- och videomaterial filmas på avdelningen. Materialet finns därigenom lätt tillgängligt att anpassas för skärmarna.

Det finns många sätt att använda sig av digitala skärmar. KappAhl har lyckats med användningen väldigt bra. Programvaran för skärmstyrningen ger många möjligheter. Tillsvidare har det digitala kösystemet tagits i bruk. Fler idéer väntar på utformning.

Hur komma i mål?

Konceptavdelningen på KappAhl ansvarar för KappAhls koncept och konceptutveckling. Där sitter KappAhls egna arkitekter och inredningsplanerare och avdelningen ansvarar för koncept, butiksmaterial och varuvisning. Med en så ambitiös plan som KappAhl har, krävs en fungerande och stark projektplanering. Enligt Daniel Borg på Audico kunde många lära sig mycket av KappAhls sätt att driva projekt. Och personalens engagemang för företaget har bidragit till bra resultat.

”Vi känner verkligen att personalen brinner för KappAhl, våra gemensamma projekt, och vill delta i något nytt och spännande. Det är mycket tack vare den drivkraften som allting har fungerat så bra: då alla stöttar projekten, skapar man en trygg leverans från båda hållen” säger Daniel Borg om samarbetet.

Det krävs många parter för att skapa nytt och resultatet utformas av samarbetet. För de audiovisuella lösningarnas del har KappAhl gjort sitt val för en god tid framöver.

”Vi är nöjda med en kontakt, det vill säga att vi har en helhetslösning - det är så vi vill ha det”, bekräftar Cilla Jansson.

 

TEXT OCH BILDER: Audico