Spelman på taket
Bild: Wasa Teater, Frank A. Unger

 

Wasa Teater, som är en av Finlands äldsta teatrar, har genomgått en fantastisk förvandling inför sin hundraårsfest – totalrenoveringen av huset blev lagom klar till för musikalen Spelman på takets premiär.

”Vi levde länge mitt i renoveringen så det är verkligen en lättnad att äntligen bara få njuta av frukterna av hårt arbete”, konstaterar Wasa Teaters tekniska chef Mats Antell.

Teatern totalrenoverades från golv till väggar och tak, från teknik till läktare och ventilation. Samtidigt förnyades ljus- och ljudsystemen, och Audico Systems Oy valdes att genomföra helheten.

Enligt Antell kan den GrandMA-baserade ljusstyrning som Wasa Teater valt kallas ”standarden för Finlands teatrar”, så valet var klart även för den orsaken. Det är lätt att få tekniskt stöd, även reservutrustning, och gästande ljussättare är också sannolikt mer bekanta med GrandMA.

Audicos leveranshelhet inkluderade förutom MA Lightnings GrandMA3-ljusbord även ett nätverk för ljusstyrning samt en stor del fast och rörlig LED-ljusutrustning.

”Vi skaffade också ett dubbelverkande dimmersystem (dimmer/relä), som ljussättarna enkelt kan kontrollera via QR-koderna vid eluttagen, till exempel med sina smarttelefoner”, avslöjar Antell.

 

Först i Europa

Hela teaterns ljudåtergivning förnyades i samband med renoveringen, allt från högtalare till förstärkare och mixerbord till mikrofoner. Särskilt stolta är man i Vasa över ljudåtergivningssystemet L-ISA Immersive Hyperreal Sound, som representerar franska L-Acustics nyaste teknik och som hittills endast setts i metropoler som Paris, London och Sydney.

”Det är speciellt fint att vi fick L-ISA som de första i Nordeuropa just till Wasa Teater”, ler Antell.

L-ISA erbjuder en flerdimensionell lyssnarupplevelse, där till exempel rumsupplevelsens precision överstiger allt tidigare flera gånger om.

”Den ’immersiva’ ljudåtergivningen som omringar lyssnaren har inte utan orsak blivit branschens hetaste samtalsämne såväl inom teater- som konsertvärlden”, sammanfattar Audicos försäljningschef Pauli ”Pave” Molnár och betonar att genom L-ISA urskiljs tal, sång och spel mycket tydligare än på teatrar i genomsnitt.

”Vasas musikal skulle vara krävande för vem som helst även med välkända verktyg – än mindre med alldeles nya som det nu verkligen inte blev mycket tid till att bekanta sig med. Man måste lyfta på hatten för ljudmästare Dennis Lindén, som snabbt har fått allting under kontroll”, berömmer Molnár.

Wasa Teaters Lindén är entusiastisk över L-ISA, och med goda skäl. ”L-ISA är ett annorlunda verktyg än tidigare ljudsystem. Jag har fått ny energi, eftersom systemet möjliggör idéer som länge snurrat runt i huvudet och med sin existens skapar det även nya idéer!”

Lindén anser att hans nya verktyg är mycket lättanvänt i all sin mångsidighet, och berättar att den nya utrustningen till och med påskyndat arbetets gång.

”Det är värdefullt  att vi kunde satsa på ett sådant ljudsystem nu – och inte någon gång om tio eller tjugo år, under nästa renovering”, gläder sig Lindén.

 

Bredvid ett svart hål  

Audico förverkligade Wasa Teaters ljud- och ljusprojekt från planering till installering, från införande till testande och från programmering till utbildning.

”När vi hade fått jobbet besökte vi för första gången platsen på hösten 2018 när rivningsarbetet var gjort och scenen praktiskt taget var ett svart hål. Vi kunde påbörja installationsarbetet på våren 2019 och renoveringen skulle ursprungligen vara klar före midsommar, men överraskningar kan ju förekomma när man renoverar gamla fastigheter”, minns Audicos projektförsäljningschef Mikko Tenhunen.

Så blev det även nu. Och fastän arbetet försenades på grund av det lyckades Audico trots sommarlovsperioden ligga i och få jobbet gjort innan höstens premiär.

Jonas Björkgren, som ansvarar för teaterfastighetens underhåll, berömmer Audicos agerande när renoveringen fördröjdes långt över den ursprungliga tidtabellen. Audicos teatertekniska installationer måste ofta vänta på att andra faser skulle bli klara. Och krav på ändringar uppstod ända till sluttampen.

”Det var fint hur Audicos team kämpade tålmodigt med oss ända till mål, och vi fick också klart allt före premiären”, berömmer Björkgren.

 

Ljudets magi

Audicos tekniker Pekka Patrikainen monterade L-ISA-systemet färdigt på Audicos finska huvudkontor i Esbo och därefter transporterades utrustningen till Vasa. Projektet har enligt Patrikainen varit krävande, men samtidigt särskilt intressant, eftersom L-ISA-systemet nu för första gången monterades i Finland.

Patrikainen som även själv har följt Wasa Teaters jubileumsmusikal från publiken beskriver lyssnarupplevelsen som det färdiga systemet producerade som intensivt.

”Det förstärkta ljudet lokaliseras till skådespelarna, vilket gör att blicken och ljudets riktning möts och det blir ingen konflikt som ibland kan uppstå med ett vanligt ljudåtergivningssystem på teatern. Med L-ISAS hjälp kan man skapa trovärdiga rumsintryck på teatern och påverka utrymmets egenskaper, till exempel med högtalare samt flytta ljudet framför, bakom och till och med ovanför publiken”, säger Patrikainen.

Mats Antell summerar att Wasa Teater hade som utgångspunkt att skaffa det bästa möjliga systemet för ljudåtergivning. Och målet uppnåddes.

”Dialogen med Audico fungerade utmärkt, och de har en kompetent, hårt arbetande personal. Allt som allt har Audico varit en bra samarbetspartner i detta unika och krävande projekt”, berömmer Antell.

Vasas svenskspråkiga teater, som firar hundraårsjubileum, visar denna säsong musikalen Spelman på taket.